onsdag 29 augusti 2012

Torka aldrig tårar utan handskar 1: Kärleken, av Jonas Gardell



Den första delen i trilogin Torka aldrig tårar utan handskar. Gardells nya bok börjar med Benjamin och Rasmus som möts för första gången. Vi får följa deras resa mot det första mötet och samtidigt stifta bekantskap med deras värld, deras vänner och familj. Men vi får också stifta bekantskap med den sjukdom som snart ska förändra deras liv för alltid....

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag sträckläste Kärleken. Den är underbar. Det är ett mästerverk. Därför tog det tid att smälta allting. Att få ett ordentligt grepp om denna bok vars uppföljare jag redan längtar efter. Jag grät och skrattade flera gånger. Det var länge sedan jag läste en bok som träffade rakt in i hjärtat på det här sättet.

Gardell har skrivit en bok som är väldigt gardellig. Den har alla de typiska ingredienserna som man känner igen från hans andra böcker. Men det är som om de här kommer till sin verkliga rätt. Det är nu de blir perfekta. Det känns lite som om de andra böckerna varit en uppladdning inför denna, där allting förs samman till ett väldigt viktigt budskap som vi inte får glömma bort.

Jag älskar också hur Gardell för fram det som ligger mellan raderna. På ett väldigt fint sätt kommer det allra hemskaste fram, även om det till en början förblir outtalat.
Ofta slås jag av språket i boken. Jag kan läsa små korta stycken här och där flera gånger. Ibland fokuserar jag endast på orden, för språket är fantastiskt vackert och ibland tillåter jag mig att endast njuta av detta. Jag fascineras av det vackra i det hemska och det fruktansvärda som kommer fram i det vackra.

Det här är förmodligen det bästa Gardell någonsin skrivit. Det märks att han inte längre är i början av sitt författarskap, utan att han är väl förtrogen med det som är speciellt för just honom och hans stil, vilket han använder på ett väldigt lyckat sätt.

Jag är helt förtrollad av denna hemska men samtidigt vackra historia om kärlek och jag ser väldigt mycket fram emot fortsättningen!

6 kommentarer:

  1. Hm, låter som om jag borde läsa denna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut att du ska, den är oerhört läsvärd :)

      Radera
  2. jag har tjuvlyssnat lite när maken lyssnar...

    SvaraRadera
  3. En av årets bästa böcker och helt klart Gardells bästa hittills. Förstår inte hur han kunnat skriva om allt det här utan att bli galen av sorg och ilska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Nej, jag håller med. Det måste sannerligen har varit ett mycket tungt arbete att bearbeta alla dessa upplevelser och känslor.

      Radera