lördag 15 november 2014

Julkalender 2014 - Tävling!


De senaste åren har jag haft julkalendrar här på bloggen där man kunnat tävla och vinna böcker. Även i år blir det en julkalender och precis som förra året gäller det att svara rätt på frågor och på så sätt få poäng. De tre som får flest poäng vinner varsin bok, den som kommer först får även en extra bok!


Precis som tidigare år kommer jag att ha 24st böcker att välja mellan. En bok presenteras varje dag, från 1 december till 24 december. Varje dag kommer jag att publicera en fråga och det är genom att besvara dessa frågor som man får poäng. Den som kammar hem flest poäng vinner. Nytt för i år är att jag kommer att dela upp vinsterna och frågorna, så först på morgonen kommer ett inlägg för dagens bok och senare under dagen publicerar jag ett inlägg med dagens fråga.
Böckerna och frågorna är inte kopplade till varandra. Alltså: Om man vill ha en bok som exempelvis kommer i lucka 15, så innebär inte det att man måste ha rätt på den frågan som presenteras just den dagen.

De som vinner tävlingen får välja och vraka fritt bland alla de 24st böcker som är med i julkalendern.


Frågorna som man samlar poäng på kommer i år att ha fyra teman. Det kommer att vara suddiga bokomslag som man ska identifiera, citat ur böcker, frågor kopplade till Shakespeares verk och huvudpersoner att identifiera.

Omslagen - Här är det precis som förra året bokomslag som suddats ut och som ni ska gissa vad det är för böcker. Inga konstigheter. Dessa kommer också att presenteras 6st dagar av 24, men det kommer att vara 3st omslag åt gången och man får ett poäng för varje rätt svar. Totalt kan omslagen alltså ge 18 poäng.

Citaten - Citaten kommer precis som förra året att vara från mer eller mindre välkända böcker och för att få poäng på dessa gäller det såklart att lista ut vilken bok citatet är taget ifrån. Ett poäng för varje citat. Det kommer att presenteras 6st citat i julkalendern och det är ett poäng för varje rätt svar. Totalt kan citaten alltså ge 6 poäng.

Shakespeare - År 2014 är Shakespeares år och jag har tagit detta som en förevändning att läsa och återse en del av hans verk och karaktärer. Därför kommer det också att komma en del frågor om Shakespeare och hans verk. Det kommer främst att vara frågor kring hans karaktärer och vad som händer i olika pjäser. Ett poäng för varje rätt svar. Dessa frågor kommer att presenteras 6st dagar av julkalenderns 24st luckor, en fråga varje gång. Totalt kan alltså frågorna ge 6 poäng.

Huvudpersoner - Den här kategorin är ny för i år. Jag kommer att skriva namnet på en huvudperson från en bok och er uppgift är att skriva bokens titel. Det kan här även vara en karaktär från en serie och då får ni rätt svar för exempelvis första boken eller genom att benämna hela serien - exempelvis kan frågan vara: Katniss Everdeen. Rätt svar är då: Hungerspelen, Hunger games, Hungerspelstrilogin och liknande. De här frågorna kommer att presenteras 6st dagar av 24 och ni får ett poäng för varje rätt svar.


Man kan också få 10 poäng om man skriver om tävlingen på sin egen blogg och länkar tillbaka till min blogg. Det kan ni göra redan nu om ni vill vara med.

Ett ytterligare tillägg för i år är att ni kan få två poäng om ni nedan i en kommentar till det här inlägget svarar på vilken bok som är den bästa ni läst i år och ytterligare två poäng om ni även svarar på vilken bok som släpps under 2015 som ni ser mest fram emot. Svarar ni på dessa två extra frågor får ni alltså totalt 4 extra poäng.

Totalt kan man alltså få 50 poäng.


För att tävla:
- Alla som har en blogg och en adress inom Sverige som jag kan skicka vinsten till, kan delta.
- Man tävlar genom att först anmäla sig i en kommentar här nedan, så att jag vet att du är med och sedan genom att svara på frågorna vart efter de kommer upp mellan 1 december och 24 december. Man svarar på frågorna genom att lämna en kommentar under det inlägg där frågan är. Frågan för 1 december besvaras under det inlägget och ingen annan stans. Jag kommer inte att publicera era svar utan bara anteckna dem för att kunna räkna ihop poängen.
- Sista dagen för att lämna svar på frågorna är 27 december, efter det är tävlingen avslutad. Man kan alltså svara på alla frågor 27 december om man skulle känna för det. Således är det också tillåtet att hoppa på närsomhelst.

På Nyårsafton kommer jag att avslöja vem vinnaren är!


Kortfattat:
Vinst: En bok av de 24st som kommer presenteras här mellan 1-24 december. Den som kommer etta får två böcker, tvåan och trean får en var.
För att vinna: Skriv nedan att du vill vara med. Svara på de frågor som kommer att ställas mellan 1-24 december. Länka till tävlingen i din egen blogg. För extra poäng kan du även svara i en kommentar nedan på frågan om vilken den bästa boken du läst i år är och vilken bok som släpps 2015 som du ser mest fram emot.
Tävlingstid: Från och med nu till och med den 27 december.

Vill man inte svara på alla frågor eller inte kan vissa, hoppar man helt enkelt över dem. Det handlar om att samla så många poäng som möjligt och inte nödvändigtvis att ha rätt på alla frågor.

Om det skulle vara så att böckerna som vinnaren väljer är slutsålda, får man såklart välja en annan bok i julkalendern!

Frågor? Kommentarer?

60 kommentarer:

  1. Jag vill gärna prova att vara med. Den bästa bok jag läst i år är Där framtidens fötter vandrar av Mattias Edvardsson. Den jag ser mest fram mot under 2015 är nästa bok i serien om Leo Junker av Christoffer Carlsson som ska komma i september.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! :) Spännande titlar! Roligt att de första tipsen är böcker jag inte alls har koll på :) Jag skriver upp 4 poäng till dig direkt!

      Radera
  2. PS Jag kommer att skriva om din tävling lite senare på bloggen.OK?

    SvaraRadera
  3. Vilket jobb du lagt ner. En dum fråga bara, måste man ha blogg för att vara med att tävla?
    Marie i Skåne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen var tanken så, men "det är ju jul" så hoppa in om du vill det :) Så länge du har en adress i Sverige som jag kan posta en eventuell vinst till så är det okej :)

      Radera
  4. Härligt! Jag vill vara med! :) Den bästa boken jag läst i år är A Clash of Kings av George R.R. Martin. En bok som jag ser fram emot är Norstedts Veganska kokbok som kommer i april :)
    Ska skriva om julkalendern på bloggen nu direkt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du vill vara med! :) Skriver upp 4 poäng på dig direkt :)

      Radera
  5. Och här kommer länken till mitt inlägg: http://jagochminabocker.blogspot.se/2014/11/tipsar-om-julkalender.html

    SvaraRadera
  6. Jag är med, även om jag vet från i fjol att jag inte kommer att kunna nästan något... Jag kommer att skriva om det på bloggen, årets bästa bok hittills är Ru av Kim Thúy och det jag ser fram emot nästa år är att Karin Fossums bok Helveteselden kommer ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du vill vara med i år igen! :) Jag har försökt blanda lätta och svåra frågor så förhoppningsvis är det inte alltför svårt :) Tack för dina tips! Jag skriver upp 4 poäng på dig direkt!

      Radera
  7. Här har jag bloggat om kalendern: http://frejareddevil.wordpress.com/2014/11/16/marktriss-och-julkalender/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skriver upp 10poäng till på dig! :)

      Radera
  8. Jag vill vara med!
    Har länkat till dig idag :-)
    Hittade din länk hos en till som visar upp fototrissar/kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Jag skriver upp 10 poäng på dig! :)

      Radera
  9. Återkommer för jag har läst på bättre om detta inlägg. Shakespears år i år *missat* Intressant att få lära mera ... bara det är en vinst ;.)
    Bästa boken som jag har läst i år ... för svårt att svara på för varje bok är en goding i sig. Just nu har jag läst ut "Örnen och Kondoren" av Jonette Crowley. Gillar att läsa om det andliga så denna bok var bra. Just nu har jag ramlat över en bok som heter "Padro Pio" och är en biografi. Fallvatten av Mikael Niemi var bra. Ja du det finns många braiga böcker /kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja han fyller 450 år i år :)

      Tack för boktipsen! :) De ger dig ytterligare 2 poäng!

      Radera
  10. Jag vill gärna pröva att vara med! En av de bästa böcker jag läst i år är den avslutande delen i Engelsforstrilogin, "Nyckeln". En bok som jag ser fram emot under 2015 är Dött vatten av Ann Cleeves. Här är länken till mitt inlägg: http://ewelinasbokblogg.blogspot.se/2014/11/tips-om-julkalender.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du vill vara med! :) Då har du 14poäng redan nu :)

      Radera
  11. Det låter så spännande att jag absolut vill vara med! Bästa boken jag läst i år är Simona Ahrnstedt "En enda natt", och boken jag ser fram emot är "En shopaholic i Hollywood" av Sophie Kinsella.
    Jag har tipsat om tävlingen på min blogg: http://mittlivsommiimz.wordpress.com/2014/11/17/ett-juligt-boktavlingstips/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du tycker det! :) Skriver upp 14 poäng på dig direkt :)

      Radera
  12. 2015 och bok att se fram att få läsa? Det är många böcker det och mitt sinne är väldigt öppet för att skapa möten med nya böcker. Här hittar man alltid gobitar att läsa www.vattumannen.se Vattumannen har bra rea så håll koll /kram

    SvaraRadera
  13. Jag ska försöka att vara med i år igen.
    Den bästa boken i år hoppas jag inte att jag har läst än men det ska nog i och för sig mycket till för att slå Åsne Seierstad - En av oss
    Nästa år ser jag fram emot alla böcker! Men förmodligen någon nästa höst som jag inte vet om än eftersom det är då de mörka deckarna brukar ges ut. Men en som jag redan nu vet att jag kommer att läsa är Silkesmasken av Robert Galbrath.
    Jag har även skrivit på bloggen om julkalendern! Eller okej, jag ska göra det när jag har klickat på skicka här ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du vill vara med i år igen! :) Skriver upp 14poäng på dig direkt :)

      Radera
  14. Och nu har jag skrivit på min blogg om den:
    http://lottensbokblogg.wordpress.com/2014/11/20/julkalender-inne-hos-boken-ar-tankens-barn/

    SvaraRadera
  15. Jag vill vara med! Skrev om det här; http://bokparadis.blogg.se/2014/november/julkalender.html#comment

    Bästa boken jag läst än så länge i år är The one av Kiera Cass hela serien för den delen. Boken jag längtar mest efter är sista boken i The land of stories serien av Chris Colfer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du vill vara med :) Du har 14 poäng redan nu :)

      Radera
  16. Jag blir gärna med i din julkalender. :) Vilket jobb du haft med detta!
    Nu har jag gjort ett inlägg på min blogg... http://mandelhjarta.blogspot.se/2014/11/julkalender-hos-bloggen-boken-ar.html
    Den bästa boken jag läst i år: Sjalet fra Kashmir av Rosie Thomas (läst på norska). Och en av böckerna jag ser fram emot i 2015 är Den glömda rosenträdgården av Marita Conlon-Mckenna.
    Ha en bra dag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du vill vara med och tävla! :) Skriver upp 14 poäng på dig redan nu :)

      Radera
  17. Åh vad roligt och jag tänker definitivt ge detta en chans. Har tipsat på min blogg.

    http://fantastiskaberatterlser.blogspot.se/2014/11/julkalenderstipsning.html

    Den bok jag tycker jag varit bäst i år är förmodligen Barfotadrottningen av Ildefonso Falcones och den bok jag ser mest fram emot nästa år är Det sista imperiet av Brandon Sanderson.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du vill vara med :) Har skrivit upp 14 poäng på dig :)

      Radera
  18. Jag vill gärna vara med! bästa bok jag läst 2014 är En ovärdig dotter av Justine Levy och 2015 längtar jag efter Fiskar har inga fötter av Jon Kalman Stefansson,
    Läs mer om mina val och mitt tips om denna tävling: http://laserskan.blogspot.se/2014/05/kunde-inte-do.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! :) Då har du redan 14 poäng :)

      Radera
  19. Det här låter hur kul som helst och jag är gärna med :) Den bästa boken som jag har läst i år är nog The Color Purple av Alice Walker och en bok som jag ser väldigt mycket fram emot nästa år är Requiem av Maggie Stiefvater.

    Jag har skrivit om kalendern på min blogg http://lacrimamens.com/blog/en-bokig-julkalender.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du tycker det :) Har skrivit upp 14 poäng på dig! :)

      Radera
  20. Är på hugget och har berättat om detta inlägg plus att jag har lagt ut länk igen ;-)
    Först på min blogg (igen) i morse + på Hundsajten nu. Här är länk in till hundsajten
    http://www.hemmetsjournal.se/Community/Blogginlagg/?entryid=215228
    /kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! :) Kul att det sprider sig :)

      Radera
  21. En avancerad julkalender som det ligger mycket arbete bakom. Jag vill gärna vara med. Har inte läst så mycket som jag brukar men en deckare " Flickan med snö i håret." av Ninni Schulman var bra. Eva Å.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja lite granna tankearbete har det varit ;) Då har du 2 poäng redan nu! :)

      Radera
  22. Hej! Det låter som en väldigt rolig tävling, och jag är gärna med. Jag har tipsat om den på min blogg här: http://lauraslasvarld.blogspot.se/2014/11/julkalender-hos-boken-ar-tankens-barn.html
    En av de bästa böckerna jag har läst i år är "Den hemliga historien" av Donna Tartt.
    Den bok som jag för tillfället ser mest fram emot är "Stand Off", fortsättningen på "Winger" skriven av Andrew Smith.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att höra! :) Skriver upp 14 poäng på dig direkt :)

      Radera
  23. i sista minuten är jag med. Jag måste rekommendera trilogin av Kristina Sandberg, bara det att det är tre böcker gör att läsningen blir enorm (jag läste alla tre på raken, bra julklapp till mamma kanske?)
    2015 ser jag fram emot Karin Wahlbergs andra bok om lasarettet.

    Har skrivit om den här http://violensboksida.bloggplatsen.se/2014/11/30/10941655-bokenartankensbarns-julkalender-anmaler-mig-i-sista-minuten/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du vill vara med! :) Då har du 14 poäng redan nu :)

      Radera
  24. Självklart vill jag vara med :) Har tipsat om kalendern på min blogg här: http://annasbokbord.se/2014/11/30/boken-ar-tankens-barn-kor-julkalender/

    Bästa boken jag läst i år är svår men Les Miserables av Victor Hugo var väldigt bra.
    Inför nästa år ser jag fram emot Prudence av Gail Carriger, första delen i nya serien The Custard Protocol.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du vill vara med! Skriver upp 14 poäng på dig direkt :)

      Radera
  25. Det är försent att anmäla sig va?
    Kram Cissi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut inte! Man kan anmäla sig ända fram till 27 december då tävlingen stängs :) Vore roligt om du vill vara med och tävla! :)

      Radera
  26. Jag vill ju så klart vara med och insåg nu att jag inte har anmält mig!!
    Här har jag skrivit om tävlingen!!
    http://bokraden.blogspot.se/2014/12/idag-startar-den.html
    Bästa bok i år, James Dashner - I labyrintens mitt
    Bok jag ser framemot som kommer under 2015 är Mo Hayders bok Behandlingen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du vill vara med i år igen! :) Du har redan nu 14 poäng :)

      Radera
  27. Jag är med! :D och skriver på bloggen någon dag, skickar då!

    Den bästa bok jag har läst är nog serien Starcrossed eller boken jag nyss läst ut, som heter Kanske ihop! (Johanna Lindbäck). Jag ser mest framemot John Greens nya bok Katherine-teorin! Även boken "Anna och den franska kyssen" som äntligen kommer på svenska! :)

    /Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du vill vara med! Skriver upp fyra poäng på dig direkt :)

      Radera
  28. Jag är jättegärna med om jag får. :)
    Har ingen blogg, men det kanske funkar lika bra att dela på twitter?
    Min twitter, där jag delat inlägget: @elinh942

    Bästa boken jag läst hittills i år är Bärnstenar i vattnet av Michele Glatthard och jag ser fram emot Huset mittemot av Alex Haridi som kommer ut i början av 2015.
    elin.helmersson@live.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du vill vara med! Ja, det är okej :)

      Skriver upp 14 poäng på dig direkt!

      Radera
  29. Jag är gärna med i tävlingen! Den bästa bok jag läst i år är Cress av Marissa Meyer och den bok jag ser fram emot mest år 2015 är fortsättningen, Winter. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! Du har 4 poäng redan nu :)

      Radera