torsdag 5 oktober 2017

Astrid Lindgren av Bjorvand och Aisato


Hela den fantastiska berättelsen om Astrid Lindgrens liv. Agnes-Margrethe Bjorvand och Lisa Aisato har skrivit och illustrerat en underbar bok om Astrid Lindgrens liv som är anpassad för barn. Det är skrivet till barnen om en av Sveriges största barnboksförfattare. Vi får veta mer om vad Astrid lekte och drömde om som liten, om hennes vuxna liv och om både lycka och svåra stunder i livet.
-------------------------------------------------------------------------------

Vilken förträfflig idé att skriva om Astrids liv och vända sig till barnen. Det finns ju en hel del böcker om Astrids liv och författarskap men med en vuxen målgrupp. Att vända sig till barnen istället tycker jag är underbart. Och det är inte bara själva texten som är underbar, det är även så extremt vackra illustrationer! Helt underbara! Jag skulle kunna rama in dem och ha dem på väggarna hemma. Det är Lisa Aisato som gjort bilderna och jag kan konstatera att hon är väldigt duktig. Bilderna känns lite drömlika och det är lätt att fantisera vidare kring dem.


Texterna är korta och med ett språk som anpassas till målgruppen. Det är också skrivet härliga "Vet du vad?" efter varje kapitel där vi får veta sådant som att Astrid fick sextio kronor i månaden i lön när hon arbetade på Wimmerby Tidning och att hon sammanlagt fick ungefär 75 000 brev. Tänka sig det, 75 000 brev, det är ju helt galet men samtidigt förståeligt. Vi får också en del citat från Astrid och från hennes böcker. Den kvinnan sa ju en hel del klockrena saker så det måste ha varit en fråga om att sålla, sålla, sålla för att bestämma vilka citat som skulle vara med.

Jag gillar också att man inte valt att väja för det svåra. Kapitel med titlar som Ensamheten och Döden, döden, döden finns också med och det känns rätt. Även om boken vänder sig till barn så är det svårt att beskriva en människas liv utan att också ta med det mörka. Och jag tycker att man balanserar det här på ett bra sätt och beskriver på så sätt att även barn kan ta det till sig.

Den här boken är som en liten skatt i min bokhylla som jag kommer visa min dotter så fort hon är stor nog. Ibland tar jag ned den själv och bläddrar i den och myser. En riktig liten pärla!

Ett enormt stort tack till Modernista för detta recensionsexemplar som jag tyvärr inte haft möjlighet att recensera förrän nu.

--------------------------------------------------------------------------------------

Andra som recenserat boken är Feministbiblioteket, Lyrans noblesserPrickiga Paula, Bokbesatt och Fantastiska berättelser.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar