torsdag 23 augusti 2012

Delirium, av Lauren Oliver

Varning för spoilers!

Vi befinner oss i en framtid där kärlek är en sjukdom. Man försöker bota befolkningen genom att låta alla människor över 18år genomgå en operation som gör att man blir immun mot sjukdomen. Regeringen har stark kontroll över samhället och straffar alla som blir drabbade av kärleken.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag längtade verkligen efter att få läsa den här boken! Den verkade så bra och jag var verkligen intresserad av idéen om att kärlek skulle vara en sjukdom. Och när jag väl läst boken är jag fortfarande fascinerad av tanken om att kärlek skulle vara en smitta och Oliver förklarar också den här synen på ett bra sätt. Man förstår tanken utifrån de symptom som Oliver radar upp.

Men något håller inte. Jag fastnar inte för den här boken.

Kanske har jag svårt för huvudpersonen som känns lite för platt av något anledning. Men mest tror jag att det beror på att jag inte tror på den här världen. Jag tror inte på den här utvecklingen av världen och samhället. Jag tror helt enkelt inte att världen kan se ut såhär, att man kan använda Shakespeares Romeo och Julia som skrämselpropaganda när den egentligen skriker ut hur viktigt kärlek är.
Jag är inte naiv, jag förstår mycket väl att världen kan vara grym men jag tror att "de ogiltiga" som de kallas i boken, skulle protestera alldeles för mycket för att bokens verklighet skulle vara möjlig.

Jag har också lite svårt för förutsägbarheten med boken. Det blir liksom lite för självklart att huvudpersonen kommer inse hur viktigt det är med kärlek, bli kär och sedan göra uppror mot regeringen och ansluta sig till motståndarna. Det blir för uppenbart för mig. Det blir inte spännande eftersom att man listar ut vad som ska hända redan vid första sidan.
Däremot kan det bli intressant i fortsättningen, för där blir det inte fullt lika självklart. Hur kommer upproret gå, kommer världen förändras, vem kommer dö och vem kommer att överleva?

Jag kan nog tänka mig att läsa fortsättningen, även om inte denna bok var så intressant. Grunden är emellertid bra och därför kommer jag förmodligen att läsa nästkommande böcker.

2 kommentarer:

  1. hört om denna bok, men inte läst, än

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade hört mycket gott om den innan, men njaa.. den föll mig väl inte riktigt i smaken helt enkelt ;)

      Radera