tisdag 14 augusti 2012

Kungens rosor, av Moa Martinson

Kungens rosor är den tredje boken i Moa Martinsons självbiografiska trilogi om sin uppväxt. Här har hon blivit äldre och börjat arbeta inom restaurangbranschen. Det innebär att hon möter många nya hinder och svårigheter...

------------------------------------------------------------------------------

Jag längtade verkligen efter Kungen rosor efter att ha läst Kyrkbröllop som var så underbar. Men här blir det för mig platt fall. Kungens rosor har inte alls samma driv och det känns som att vi tappar mycket när Mia ställs i en sådan annorlunda miljö. Missförstå mig inte, boken är bra och läsvärd, men som den avslutande delen av en serie funkar det inte för mig. Det blir för avhugget.

Jag reagerade också genast på att vi här inte längre läser om Mia i jag-form, nu är det "Mia tänker" och "sa Mia". Och det känns för mig lite konstigt efter att ha läst böckerna innan i jag-form. Det känns som en obefogad ändring och gör att denna del skiljer sig ytterligare från de andra.

Men det är såklart intressant att läsa vidare om Mia och hennes öden. Och jag hade nog inte haft så mycket emot boken om den inte varit den avslutande delen på trilogin. För mig känns det oavslutat. Jag hade velat ha ett annat slut tror jag, eller kanske egentligen bara ett annat fokus för boken.
På sätt och vis tycker jag om att vi lämnar Mia som mer mogen och nästan vuxen, men något fattas ändå för mig.

Kungens rosor är en bra bok, men personligen tyckte jag inte att den fungerade som en avslutande del av trilogin, vilket gör att den tappar en hel del.

4 kommentarer:

  1. Nu har även jag läst klart!

    Jag tyckte en hel del bättre om Kungens rosor än vad du gjorde. Men jag förstår dina invändningar om bland annat berättarperspektiv. Kanske blev det lättare för mig då jag först läste din recension och först SEN gav mig på boken? Jag fick en liten förvarning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh måste läsa din recension! :)

      Det är möjligt, och du hade väl även redan läst den sedan tidigare? Men det är ju för väl att man tycker olika, så tråkigt det vore annars! :)

      Radera
  2. ivílken miljö utspelar sig boken ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag inte minns helt fel nu så befinner vi oss en hel del i stadsmiljö, tror det är Örebro närmare bestämt men kan minnas fel, det var trots allt nästan fyra år sedan jag läste boken nu ;)

      Radera