torsdag 24 maj 2012

Var ni med i Läslusen?

Jag rensade nyligen igenom alla mina gamla ungdomsböcker och kom på att i princip alla kom från bokklubben Läslusen som jag var med i när jag var ca 10-12 år. Hur bra var inte den!? Jag minns hur glad man blev när man fick den lilla månadstidningen och fick välja vilka böcker man ville ha den här gången. Om man inte anmälde intresse fick man månadens bok som man också ofta ville ha. Det var en härlig blandning mellan genrer och givetvis ett stort utbud av tvillingarna i Sweet Valley, Kitty osv. Var inte symbolen en lus med typ blått hår som satt och läste böcker? Eller minns jag fel?

Hittade även böcker från själva klubben:

Jag har också för mig att jag även var med i en bokklubb som hetter Sisters eller något liknande och som hade exakt samma upplägg och ungefär samma utbud av böcker. Har dock inte lika starka minnen av denna som av Läslusen, som jag nog var med i mycket längre.



Undrar om jag slutade för att jag växte ifrån målgruppens ålder eller om jag helt enkelt tröttnade? Tvivlar på att det var det sistnämnda.

Var ni med i Läslusen? Eller någon annan bokklubb när ni var små?

8 kommentarer:

  1. Ååååhh, vilken nostalgi! Jag älskade Läslusen och var nog medlem i ca tre år. Det var en stor höjdpunkt när man fick välja böcker ur den lilla tidningen. Det blev många Tvillingarna och spökböcker för min del. ^^ Jag var också med i Pollux, där mitt sug för hästböcker stillades. Sedan prenumererade jag även på Kalle Anka och Penny/Wendy i många år samt på Min Häst och Kamratposten vid några tillfällen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det! Fick mysrysningar när jag kom att tänka på Läslusen och alla böcker jag fått därifrån :)

      Det blev många Tvillingarna här också, tror dock att de flesta hästböckerna kom från mammas gamla samling :) Åh! Wendy, gudars vad jag älskade den serien! Tror att jag har några böcker kvar faktiskt :)

      Radera
  2. och jag var med i girl.it

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter lite bekant men kan inte minnas riktigt? Var det också en bokklubb?

      Radera
  3. Älskade den bokklubben! Fanns ju också lite annat roligt i själva tidningen, som recept osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja just det! Vill också minnas att det fanns en sida för brevvänner? Tror jag hade en brevvän därifrån :)

      Radera
  4. Jag var med i läslusen. Har många många böcker därifrån. Typ alla tvinningböckerna.

    SvaraRadera