fredag 22 augusti 2014

Kulla-Gulla löser en gåta, av Martha Sandwall-Bergström


Gulla bor nu med alla barnen från Kulla-torpet på Höje hos sin morfar patron Sylvester. När det börjar ske stölder på Höje riktar patrons kusin Regina misstankarna mot Gulla och barnen. Gulla gör sitt bästa för att ställa allt till rätta och för att ta reda på vad som verkligen händer på Höje.
---------------------------------------------------------------------------------------------

Den sjätte boken om Gulla sticker inte ut så mycket i serien men är en bra bok att fylla ut med. Gullas känsla för rättvisa och hennes kärlek och omtanke till de som är svagare är tydlig i denna bok och även om denna sida av henne tycks störa många så är det ingenting som irriterar mig. Jag tvärtom gillar denna sida av Gulla och tycker inte att den går till överdrift. Med tanke på det liv hon levt känns hennes ödmjukhet och vilja att hjälpa de som är sämre lottade, bara rimlig.

En av de delar jag gillar bäst i denna bok är Reginas utveckling. Hennes relation till stackars Johannis som får skjutsa runt henne överallt är ett av de mest intressanta stråken i boken. Egentligen hade man kunnat ägna mer tid åt denna relation för att verkligen se hur Regina förändras tillsammans med Johannis och hur hon lär sig av honom. Det är också rörande att läsa om hur god och hängiven Johannis är. Hur elak Regina än är stannar Johannis kvar och ser hennes sårade själ bakom den elaka fasaden. Det här är nog faktiskt en av de finaste relationerna i hela serien, i all sin komplexitet.

Något jag har svårt för i Kulla-Gulla serien är hur ofta barnen blir slagna och piskade. Det känns som att det sker någon form av misshandel i varje bok. Visserligen är det kanske något mindre när de flyttar till Höje men även här är misshandeln ett ständigt hot. Det är inte så att jag tycker att den inte hör hemma här eller att författaren borde ha skrivit mindre om sådant, eftersom detta ändå var en verklighet för barn under den här tiden. Det är bara det att det gör så ont i mig att läsa om hur dessa barn ständigt blir slagna och att detta inte heller är något som folk höjer på ögonbrynen åt, för det är så det är. Det är sådan verkligheten är när man är barn i denna tid. Och kanske särskilt om man bara är en liten torparunge som lever med goda förhållanden endast på nåder.

Den sjätte boken är lite utav en utfyllnad och för egentligen inte historien så mycket framåt, men speciellt Reginas och Johannis förhållande gör att den ändå känns intressant och spännande.

Nästa bok i serien är Kulla-Gulla i skolan.

4 kommentarer:

  1. Jag tror jag läste alla Kulla Gulla-böckerna när jag var liten! Men jag har inte vågat mig på någon omläsning.. Kanske borde jag ändå läsa någon av dem igen och se om jag ser de på ett nytt sätt nu som vuxen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är väl värda att läsas om! Jag försöker dra ut på det så att de inte tar slut för snabbt :)

      Radera
  2. Är det i den boken Johannis räddar Regina från tjuren? Vilka minnesbilder jag får av den här recensionen, jag tror att Kulla-Gulla får sättas upp på omläsningslistan när jag blir pensionär!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, både Johannis och Gulla försöker rädda Regina från tjuren. Kulla-Gulla är verkligen värd en omläsning, det är en fantastisk serie!

      Radera