tisdag 2 februari 2016

Den första lögnen av Sara Larsson

Den första lögnen kastar oss mellan dåtid och nutid. I dåtid, närmare bestämt Visby 1997, bevittnar vi hur Oskar, Rikard och Jonas brutalt våldtar den 16-åriga Josefin på en fest. De frias alla tre i rättegången. I nutid, tretton år senare, möter vi åter Oskar, Rikard och Jonas. Deras liv går sin gilla gång men efter att Oskar blir överfallen under en semester i Thailand och då Jonas får hotfulla mail gällande gruppvåldtäkten möts männen igen. Hela deras liv riskerar att raseras - men vem är det som är efter dem?
------------------------------------------------------------------------------------------------

Den första lögnen är svår att lägga ned. Jag försökte verkligen dra ut på den men det var oerhört svårt. Det blir lite utav en deckargåta att få reda på vem det är som ligger bakom allting och hur. Det som först känns självklart känns efter ett tag inte lika självklart längre.

Det här är Sara Larssons debutroman och det är en bra debut som får mig att vilja läsa mer av samma författare. Jag gillar att vi mestadels läser ur förövarnas synvinkel. Det är inte lika enkelt att fastna för huvudpersoner man känner avsky inför men Sara Larsson lyckas behålla ett intresse boken igenom. Ibland är det till och med lätt att för en kort stund glömma bort vad de faktiskt har gjort, eftersom vi här mestadels möter dem i nutid. Detta blir såklart en intressant twist.

Främst gäller det här Jonas som inte var lika aktiv i våldtäkten, utan "bara" tog bilder. Jonas är en väldigt intressant karaktär för han känns verkligen som en schysst kille med sunda värderingar. Och ändå har han deltagit i något så vidrigt. Det är lätt att vilja förlåta honom, åtminstone lite, och det är nog främst mina känslor inför honom som karaktär som jag diskuterade fram och tillbaka med mig själv om när jag läste boken.

Sara Larsson har lyckats skriva en spännande bok med mycket känslor. Den känns aktuell i sitt ämne och beskrivningen av karaktärerna är intressant. Väldigt läsvärd!



Den första lögnen, Författare: Sara Larsson Förlag: Norstedt (2015).
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Den här köpte jag i höstas, det låter ju väldigt lovande detta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte riktigt bra om den i alla fall :)

      Radera