måndag 1 februari 2016

Utvärdering av nyårslöftena 2015

Lite sent kommer här min utvärdering av mina litterära nyårslöften för år 2015. Det har inte gått bra kan man säga. Jag tar nya tag med 2016. 2015 var överlag inte ett jättebra läsår, men ibland blir det helt enkelt så. Ett enda nyårslöfte avklarades.



1. Läsa 100st böcker
 Tre fjärdedelar avklarades av den här punkten. Hela 25 böcker saknades så det var inte mycket att skryta med.
2. Läsa 30st hyllvärmare
 Det här löftet blev ju ett skämt rakt av. Inte ens en tredjedel. Men i år ska det bli bättre hade jag tänkt.

3. Läsa 5st klassiker
 Lite mer än hälften. Men misslyckat.

4. Kaosutmaningen
Sagan om sagornas kaosutmaning för 2015. 20st böcker skulle prickas av för att det ska vara godkänt. Exakt 20 punkter prickades också av, så det här är enda nyårslöftet som faktiskt blev avklarat.
  1. Läs en bok med ett djur på omslaget. (Vanessa: Flickan i glaskupan av Carolina Gynning)
  2. Läs en bok vari det inte finns någon telefon. (Ske din vilja, av Anne Gracie
  3. Läs en bok som utspelar sig under vintern.  (Sunes jul, av Sören Olsson och Anders Jacobsson)
  4. Läs en bok vars författare var under 20 när hen skrev den. 
  5. Läs en bok av en författare med initialerna M.M. 
  6. Läs en bok om gudar. 
  7. Läs en bok som inte utspelar sig i Europa eller USA. (Mary, av Lesley Pearse)
  8. Läs en bok med en huvudperson som bloggar. (Bloggdrottningen, av Therese Loreskär
  9. Läs en bok som har en hbtq-huvudperson. (8 saker du aldrig skulle våga, av Moa Eriksson Sandberg och Eva Susso)
  10. Läs en bok som kom ut 2011. (Hittebarnet, av Katerina Janouch)
  11. Läs en bok på ett annat språk än svenska. 
  12. Läs en bok vars titel innehåller fler än sju ord. (Du ska dö: en dokumentär berättelse om mordet på Fadime Sahindal, av Ulf Broberg & Leif Ericksson)
  13. Läs en bok vars titel består av endast ett adjektiv. (Villig, av Christina Wahldén)
  14. Läs en bok där nycklar spelar en stor roll. 
  15. Läs en bok om någon som pratar med djur. 
  16. Läs en bok vars omslag är till största del grått.  (Högre än alla himlar, av Louise Boije av Gennäs)
  17. Läs en bok vars omslagsbild består av ett mönster. (Det är något som inte stämmer av Martina Haag) 
  18. Läs en bok vars filmatisering du såg innan du visste att det fanns en bok. (En julsaga, av Charles Dickens - Jag var så liten när jag såg den som film att jag inte hade koll på att det fanns en bok då.)
  19. Läs en bok med ett pronomen i titeln. (Jag finns, av Maja-Maria Henriksson)
  20. Läs en bok som till viss del (eller helt) utspelar sig på internet. (Elsas mode, av Sofi Fahrman)
  21. Läs en bok med idrottsanknytning. 
  22. Läs en bok om att resa. (Jerusalem, av Selma Lagerlöf)
  23. Läs en bok inom en genre du vanligtvis inte läser. 
  24. Läs en svensk ungdomsbok. (Eva&Adam - Prins eller vanlig groda, av Måns Gahrton och Johan Unenge)
  25. Läs en bok med en flagga på omslaget. 
  26. Läs en bok om en skolklass. (Eva&Adam - Sista pyjamaspartyt, av Måns Gahrton och Johan Unenge) 
  27. Läs en bok med en hund i. (Jenny S, av Denise Rudberg)
  28. Läs en bok som handlar om ett föräldralöst barn. 
  29. Läs en bok som utspelar sig på en annan planet (månen är också godkänt, för den som vill använda tex Uppstigandet för att pricka av den här).
  30. Läs en novellsamling. 
  31. Läs en bok från ett för dig nytt förlag. (Snacka snyggt: modern retorik, av Elaine Eksvärd)
  32. Läs en bok som utspelar sig i Malmö. 
  33. Läs en bok du fått av någon annan. (En enda natt, av Simona Ahrnstedt
  34. Läs en bok på vers. 
Läs en bok vars titel är en allitteration (det vill säga: alla ord börjar på samma bokstav. Till exempel: Mio, min Mio.)

5. Försöka få ett bättre flyt på mitt Historietema och Författare i fokus.
 Det har inte gått speciellt bra med det här heller, men jag har en plan för hur jag ska lägga upp det framöver.
 

Framöver kommer mina nyårslöften för 2016!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar