tisdag 23 september 2014

Antalet olästa böcker i bokhyllan

Såg att Malin som har bloggen Jag och mina böcker för statistik över hur många olästa böcker hon har i sin bokhylla och fick idéen att jag också skulle räkna hur många olästa böcker jag faktiskt har i bokhyllorna här hemma.

Det kändes lite läskigt innan. Jag vet ju att det är många olästa böcker i hyllorna men majoriteten av hyllorna är ju ändå lästa så jag trodde inte att det skulle vara så mycket. Och det var kanske på ett ungefär vad jag hade väntat mig.
Jag räknade ihop till 90st olästa böcker. Det är ju egentligen sjukt mycket! Men jag trodde faktiskt att det skulle vara mer.

Nu ska jag försöka fokusera på att få ned den här siffran och att den inte bara ska ligga där så att jag läser en bok och köper en bok, för då står ju siffran fast. Ska försöka kolla av det här var tredje månad kanske. Hoppas på att det stadigt ska gå nedåt. För de här olästa böckerna är ju böcker som jag vill läsa, så nu ska det bli av också!

10 kommentarer:

  1. Jag slutade räkna mina olästa när dom tog över mitt hem dom förökar sig som kaniner men försöker verkligen bearbeta dom men är så svårt :P

    SvaraRadera
  2. Vad glad jag blir över att du länkar :)!
    Det var ju inte så många böcker ;) Vi får jobba på att minska siffrorna båda två då! Nästa års stora läsutmaning kanske?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt :) Nej jag var lite rädd att det skulle vara mer, men när man tänker efter så är nära 100 böcker sjukt många sidor som är olästa ;) Vi får göra det! Ja, jag har en utmaning om att läsa 20st hyllvärmare i år men nästa år kanske det ska bli totalt fokus att sänka siffran olästa böcker i bokhyllan?

      Radera
  3. Läskigt att räkna, jag har nog säkert tvåhundra olästa... Inte bra! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite synd att man då går miste om alla dessa böcker fast att man har köpt dem och allt. Men det är ju så svårt att avstå från att köpa nya böcker :)

      Radera
  4. Jag räknade mina olästa igår, det blev 100 precis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj vilken bra och exakt siffra du fick :)

      Radera
  5. Jag läser hyllvärmare i år, sådana som legat till sig mer än ett år i hyllorna. det går bra, jag avverkar dem på löpande band. Men sen köper jag ju på mig nya i minst samma fart, så när de som legat längre än ett år är borta har jag snart lika många hyllvärmare igen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som något jag borde satsa lite mer på :) Ja, nackdelen är ju alla nya böcker som kommer i ens väg ;)

      Radera