tisdag 16 februari 2016

Avstämning köp på bokrean 2015

 
Nu har ju äntligen bokrean 2016 dragit igång och då är det dags att stämma av vad som har hänt med de böcker jag köpte förra årets bokrea. Jag försöker ständigt tänka på att inte samla på mig massa böcker som jag inte läser eller som jag inte tänker läsa om. För mig handlar det om flera saker, dels för att jag inte vill samla på mig massa saker som tar plats i mitt hem utan att jag använder det och dels för miljön då det känns bättre att ge bort böcker jag inte läser för att någon annan ska kunna använda dem. För mig känns det helt fel att det ska produceras massa produkter som sedan inte används. Alltså vill jag då hellre att de böcker jag inte gillar eller kommer läsa igen läses och uppskattas av någon annan, istället för att de endast ska stå i min bokhylla för att bygga på mitt eget privata bibliotek. Därför vill jag utvärdera om jag faktiskt läst de böcker jag köpte förra årets bokrea innan jag köper på mig nya böcker på det här årets bokrea.

Bokrean 2015 köpte jag följande böcker:

 
 
Ett tunt blått streck
Denna läste jag ut under året och gillade. Lättläst och lagom underhållning.
 
Bloggdrottningen
Också utläst under förra året. Gillade även denna.
 
Badskumt
Denna har jag inte läst vareviga sida av då jag läst den tidigare. Men jag har slagit mycket i den och läst lite här och där. Känns som ett lyckat köp.
 
Systerskap

Tror inte att jag läst denna under året, jag kanske lyssnade på den som ljudbok? Blir lite osäker. I vilket fall känns det ändå okej eftersom att jag köpte den för att komplettera serien Cecilia Lund, vilket är en serie som jag läst flera gånger så det känns ändå bra att ha hela serien då.



The Tudors - Ske din vilja/Tårar av blod/En drottnings död
Den sista boken i den här trilogin lästes ut nu under januari. Så även om det blev i sista stunden så lästes ändå alla böckerna innan det blev dags för bokrea igen.


 
Barnbruden 
Den här tänkte jag egentligen inte läsa om just nu men nu när jag tog med den i Historietemat så hängde den med i alla fall. Så den blev faktiskt utläst innan 2016 års bokrea.


Allt som allt känns det som ett ganska bra resultat. Alla nya böcker som jag inte tidigare läst har blivit lästa och det är egentligen främst Systerskap av Katerina Janouch som nog inte blivit läst. Men eftersom den köptes för att komplettera en serie så känns det ändå helt okej.

Nu är det dags att blicka mot årets bokrea och alla spännande fynd som finns att göra där!


2 kommentarer:

  1. vad skönt att du har läst ut alla böcker (mer eller minder) som du köpte! så "stressnde" att ha massor med böcker på hyllan som man inte har läst. kram på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det ligger så mycket oläst i mina bokhyllor ändå så det är skönt att ha några lästa :)

      Radera