onsdag 3 februari 2016

Historietema: Svenskt 1700-tal

Nu är det dags för nytt historietema! Jag tänkte den här gången fokusera på Sverige under 1700-talet. Det blir med en liten överlappning till tidigt 1800-tal. Men fokus ska ligga på 1700-talet. Sverige under 1700-talet är väldigt intressant. Det finns massa intressanta personer som levde då och allting kring Gustav III's hov och kopplingarna till den franska revolutionen och vad den betydde för det svenska samhället är allt väldigt fascinerande.

Jag kommer att fokusera på det svenska 1700-talet i sex månader framöver med start nu i februari. Under denna tid har jag tänkt läsa sex böcker. Alltså i snitt en bok per månad. Om ni skulle vilja göra mig sällskap är ni väldigt välkomna att göra så! Ni kan läsa samma böcker som jag eller välja egna med samma tema.

 
Jag har tänkt läsa Anna Laestadius Larssons trilogi om kvinnorna runt Gustav III's hov som består av Barnbruden, Pottungen och Räfvhonan, Agneta Pleijels Drottningens chirurg som berättar om Herman Schützer kirurg och hovläkare i 1700-talets Stockholm, Den vita frun av Frida Skybäck där vi möter Maria som 1784 reser till Borgeby slott i Skåne och så slutligen I vargavinterns land av Cecilia Ekbäck som utspelar sig 1717.

Jag kommer till stor del alltså befinna mig i slutet av 1700-talet, men det finns ju å andra sidan mycket som händer då så det är kanske inte så konstigt att det finns många böcker just därifrån.

Jag hade tänkt inleda med Barnbruden! Hoppa gärna på ni också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar