torsdag 11 februari 2016

Miniatyrmakaren av Jessie Burton

Nella gifter sig i slutet av 1600-talet med köpmannen Johannes. Hon flyttar till Amsterdams rikaste kvarter och ska nu axla rollen som hustru. Nella får emellertid snart klart för sig att det är Johannes syster Marin som tycker sig vara den ska som ska styra hushållet. I bröllopspresent av sin nye make får Nella ett kabinettskåp som är en exakt kopia av deras hem. Nella får kontakt med en miniatyrmakare som gör perfekta kopior av både de möbler och de människor som finns i huset i verkligheten. Nella börjar uppdaga allt fler hemligheter i sitt nya hushåll och det tycks som att även miniatyrmakaren verkar insatt i dessa och denne skickar med miniatyrer av saker Nella inte beställt med underliggande betydelser.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Jag hade kanske lite för höga förväntningar på Miniatyrmakaren. Jag gillar den men ibland tycker jag att den blir aningen seg. Detta lyfts dock upp av de partier där boken faktiskt tar fart och jag gillar främst den mysrysiga stämningen som finns i boken. Det känns som en perfekt bok att krypa upp i fåtöljen med medan regnet slår mot fönstret. Jag trodde kanske att den här kusliga stämningen som kommer i början av boken skulle fortsätta men efterhand blir det allt mer fokus på relationerna i boken.

Miniatyrmakaren vinner mycket på sina personporträtt. Det är intressant att se hur främst Nella och Marin utvecklas under bokens gång men jag gillar även hur vi bit för bit får lägga pusslet kring Nellas make Johannes. Marin är såklart bokens mest intressanta karaktär även om hon till en början inte är helt sympatisk. Sedan har vi såklart den mystiske miniatyrmakaren som vi tyvärr inte riktigt får grepp om när bokens sista sida är läst.

Jag tycker också att det är roligt att boken utspelar sig i just Amsterdam. Det känns som att jag sällan läser böcker som utspelar sig där. Speciellt inte i historisk tid. Därför blir det som en liten extra knorr på boken att få sjunka in i Amsterdams 1600-tal och läsa om hur livet tedde sig då. Burton beskriver också på ett målande sett hur miljöer och seder såg ut då, vilket såklart skapar en mer levande bild av den miljö Nella lever i.

Jag gillade Miniatyrmakaren och tycker att Burton framför allt har lyckats riktigt bra med att beskriva karaktärerna. Hörde det ryktas om att bokens ska filmatiseras som TV-serie, vilket onekligen låter intressant!

Stort tack till Modernista för recensionsexemplaret!


Miniatyrmakaren, Författare: Jessie Burton. Förlag: Modernista (2015).
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Åh, måste verkligen ta och läsa denna om den ska bli tv-serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det ska bli spännande att se vad det blir av det :)

      Radera