torsdag 13 september 2012

Barfota änglar, av Linnea Willén

En sann historia om de unga tjejerna Linnea och Emma som tillsammans rymmer till Japan för att hitta ett bättre liv. De lämnar en lapp till sina föräldrar där de meddelar att de gett sig av frivilligt och att de inte vill bli eftersökta. Men det liv de lever i Asien lockar in dem i en farlig värld som är fylld av prostitution, övergrepp, droger och svek...

-----------------------------------------------------------------------------

Det här är en väldigt kort bok men väldigt bra. Jag kan inte undgå att bli väldigt gripen av tjejernas öden och att få ta del av de hemska upplevelser som bokens författare Linnea varit med om i sin barndom krossar mitt hjärta. Inget barn ska behöva uppleva sådant.

Boken är indelad i tre delar kan man säga, Innan Japan, Japan och Efter Japan. Ibland möts vi också av etiketterna Tidigare och Senare. Det här är ett intressant sätt att dela upp boken som i övrigt inte är indelad i kapitel. Jag har förstått från andra recensioner att detta stört många som tyckt att det blivit förvirrande. Jag håller inte med, utan gillar den här uppdelningen som ibland leder till en del tvära kast som jag uppskattar rent litterärt.

Många gånger när jag läser boken känner jag mig maktlös och önskar att det fanns något som jag kunde göra. Vi får möta händelser som hänger ihop med så många saker i vår värld som är så snedvridna att man bara vill gråta. Det är ett väldigt gripande levnadsöde som författaren på ett mycket ärligt och utelämnande sätt beskriver, vilket är oerhört starkt gjort. Ärligheten lyfter boken flera snäpp och det är också den som gör att jag kommer att rekommendera boken vidare till andra.

En gripande bok om livets baksidor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar