onsdag 19 september 2012

Cathy Hopkins Killar, kompisar och... del 4-6



Killar, kompisar och pyjamaspartyn - I den fjärde boken får vi för första gången stifta bekantskap med TJ som är ny i gänget och i denna bok är huvudrollen. TJ's bästa kompis Hannah har flyttat till Sydafrika och TJ känner sig ensam. Men så börjar hon umgås allt mer med Lucy, Nesta och Izzie...

Jag gillar den här boken. TJ är en rolig karaktär som älskar böcker och således per automatik fångar mitt intresse. Det är dessutom lite kul att få se de tre andra tjejerna, Lucy, Izzie och Nesta, ur ett annat perspektiv och vi får på så sätt lära känna dem på nytt. En annan karaktär som vi får veta lite mer om är Lucys bror Steve och det uppskattas också, han är en rolig prick.

Killar, kompisar och pojkvänsproblem - I den femte boken är det åter Lucy som har huvudrollen. Lucy har pojkvänsproblem, hon vill ha något seriöst med Tony men han dumpar henne och nu är hon den enda singeln i gänget. Men så träffar hon Daniel och faller huvudstupa för honom. Men är Daniel bra för henne?

Hopkins håller en ganska hög nivå på böckerna även när vi kommit fram till nummer fem i ordningen. Skiftandet av huvudperson är också ett bra sätt att variera och hon lyckas verkligen få till detta på ett snyggt sätt. Men jag funderar lite över vad hon vill med TJ? Det känns som att TJ är väldigt mycket i bakgrunden och inte en del av tjejgänget, vilket kan skapa en lite splittrad känsla framöver - vi får se.


Killar, kompisar och misstag i massor - I den sjätte boken är det Izzie som är huvudrollen. Izzie vill ha en förändring, hon vill göra något nytt, bli vuxen. Hon testar att pierca naveln och att dricka alkohol tillsammans med tjejgänget, men blir allt mer våghalsig och vill testa fler saker...

Det här är den första boken som jag inte läst tidigare i min genomläsning av serien. Och Hopkins är precis lika rolig som vanligt! Hon skriver på ett träffsäkert sätt om känslan att vilja bli vuxen och tänja på gränserna. Jag känner så väl igen mig i Izzies lust att bli mer mogen och samtidigt viftar jag med händerna och säger nej, nej, nej när hon blandar hur mycket olika sorters sprit somhelst, följer med den halvkriminella nya killen hon träffat och när hon tänker att det kanske inte alls är så farligt att röka på.
Jag tycker dock fortfarande att TJ befinner sig lite i bakgrunden. Det märks att hon är ny i gänget och det känns som att Izzies främsta vänner är Lucy och Nesta, TJ hänger mest med på kanten.

2 kommentarer:

  1. Hej! Tack snälla för din kommentar på bloggen. Kul att hitta hit till din blogg också!
    Jag älskar också hans citat. Det känns skönt att man inte är ensam om att ha planer på att läsa Harry Potter när man är 80år!
    Ha det gott!
    /Cecilia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack vad roligt att höra :)
      Nej, precis, Alan Rickman verkar ha koll på läget ;)

      Radera