lördag 28 december 2013

Nyårsutmaning!



Jag har nyligen plockat upp mina böcker efter flytten och har därför pysslat lite mer med dem än vanligt. Och så kom jag på att det finns en himla massa utmaningar bland bokbloggare där man tar fram böcker på en viss rad och tittar på en viss sida för att hitta en viss mening, ja, ni förstår vad jag menar. Så jag tänkte att jag ska göra likadant, en slags nyårs-variant av detta! Ni får hemskt gärna göra samma sak, det skulle vara roligt att se vad ni hittade för meningar!

 
Jag tänkte att eftersom det snart är nytt år och vi går in i år 2014 så skulle det vara kul att se de slumpade meningarna som lite budskap om nästa år, ledord, gåtor eller vad ni nu vill kalla det. Såhär gjorde jag:

--------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Välj ut tre hyllplan bland bokhyllorna (eller hur man nu arrangerar sina böcker).

2. På det första valda hyllplanet välj bok nummer 2 (2014) i raden från vänster räknat (fuska inte innan!). Slå upp sida 20 (2014) och skriv ned första meningen på sidan. Det här är det första budskapet/ledordet för nästa år.

3. På det andra valda hyllplanet välj bok nummer 1 (2014) i raden från höger räknat. Slå upp sida 201 (2014) och skriv ned första meningen på sidan. Det här är det andra budskapet för år 2014.

4. På det tredje valda hyllplanet välj bok nummer 4 (2014) i raden från vänster räknat. Slå upp sida 14 (2014) och skriv ned första meningen på sidan. Det här är den tredje ledande meningen för nästa år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag fick:
1. "Fortfarande kort och hastig, som en skrämd fågel."
Torka aldrig tårar utan handskar - 1. Kärleken, av Jonas Gardell
Den här är nog klurigast att tänka något kring tror jag. Kanske kan jag tolka det som att jag inte borde hasta igenom saker, utan faktiskt ta mig tid och göra saker ordentligt.

2. "Vi satt tysta en lång stund och såg på förödelsen."
Kyrkbröllop, av Moa Martinson
Det här känns mer klockrent. Jag tolkar det som att man ibland borde ta det lugnt en stund för att orka ta tag i kaoset, stanna upp och reflektera. Det är nog något som jag borde tänka på under nästa år.

3. "Snart skulle hela huset vara fullt av liv."
Tigerkvinnan, av Katerina Janouch
Det här tycker jag är ett positivt ledord inför nästa år - att fylla hela hemmet av liv! Det ska jag bära med mig in i nästa år!


Det skulle vara kul att se vad ni får fram! Länka gärna hit om ni tycker det känns som en kul utmaning, för det vore roligt att få läsa era meningar!

11 kommentarer:

  1. Här hittar ni mina ledord: http://jenny.jennytranslation.com/2013/12/29/nyarsutmaning/

    OBS! Inlägget publiceras inte förrän runt kl. 08.00 söndag 29/12.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka roliga ledord du hittade! :) Tyckte om den blanka sidan, lite mystiskt sådär ;)

      Radera
  2. Spännande, jag gör ett försök och återkommer!

    SvaraRadera
  3. Det var ju kul:)!
    http://unumbrella.blogg.se/2013/december/nyarsutmaning-antagen.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du tyckte det :) Håller med dig om att tolkningarna var lite kluriga ;)

      Radera
  4. Här kommer mina meningar:
    http://frejareddevil.wordpress.com/2013/12/29/harlig-helg-med-en-bokutmaning-infor-2014/
    Inte de lättaste meningar att tolka, så blir det när det ligger så mycket facklitteratur och skräpar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha nej det är klart, facklitteraturen är nog lite svårare att få till tydliga meningar ifrån :)

      Radera
  5. En rolig utmaning. Så här blev det för mig. http://blogg.vk.se/marja/2013/12/30/bokutmaning-infor-det-nya-aret/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du tyckte det! :) Tyckte du fick till bra tolkningar också ;)

      Radera
  6. Vilken rolig utmaning! Fast det var lite svårt att tolka ;) Här är mina meningar:
    http://rymdpotatis.blogspot.se/2014/01/nyarsutmaning.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka roliga meningar du hittade! Den där med nyckeln i tändningen var ju dock lite svårtolkad haha ;)

      Radera