söndag 16 september 2012

The Notebook, av Nicholas Sparks

Noah och Allie blir häftigt förälskade en sommar när de båda är unga. När de måste skiljas åt har de svårt att glömma varandra men går vidare med sina liv. När Allie ska gifta sig många år senare, känner hon att hon måste besöka Noah igen och träffa honom en sista gång...

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag minns att jag blev väldigt tjatad på innan jag såg The Notebook. Den skulle vara fantastisk. Den skulle vara så romantisk att man smällde av. Den skulle vara perfekt.
Jag såg filmen och kände: Fy, vad långtråkig den är! Såg den med min mamma som inte heller tyckte att den var något speciellt.
Jaha, tänkte jag, nu är jag klar med Nicholas Sparks. Men så kunde jag ändå inte låta bli att läsa boken. Och jag älskade den! Jag grät och skrattade och levde mig in i boken väldigt mycket.
Nu har jag läst om den till min Författare i fokus-utmaning och jag måste säga att jag är lite besviken. För den var faktiskt inte alls så bra som jag mindes den. Men bra, det var den!

Kanske hade jag helt enkelt inte rätt humör när jag nu läste om den? För jag tycker ändå att den är bra, men absolut inget mer. Helt okej läsning när man vill slappna av lite, men inte mer än så. Kanske är det också så att den är lite för uppenbar. Man vet liksom redan hur det ska sluta när man läser de första sidorna. Men ändå har den ju någonting.

Jag gillar verkligen Sparks sätt att porträttera människor även om jag inte står ut med Allie, vet inte riktigt varför men hon går mig på nerverna. Man får ändå en väldigt bra känsla för hur personerna fungerar när Sparks låter oss bekanta oss med dem. Och det bådar gott för de resterande böckerna i utmaningen.

Kanske var jag inte på humör, eller så är The Notebook helt enkelt inte en av Sparks bästa böcker trots att den förmodligen är en av de mest kända?

6 kommentarer:

  1. Och jag som älskade den här boken. Men då hade jag sett filmen först, och det kan så klart ha påverkat mitt omdöme. Men jag tror definitivt så som du säger att vissa böcker gillar man inte om man läser dem vid "fel" tillfälle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej precis, jag tror att det var fel tillfälle nu, för jag har ju älskat den tidigare.

      Radera
  2. Jag som trodde att jag var ensam om att inte älska filmatiseringen av The Notebook! Förstår inte varför det inte klickar, för det ÄR ju en fin historia... Kanske borde ge boken en chans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är ju det, men samtidigt lite för uppenbar för min smak. Men boken är bra, tror att jag bara läste den en dålig dag nu ;)

      Radera
  3. Tänk! Jag älskade älskade filmen. Har sett den massor av gånger men nu blev jag jättesugen på att läsa boken också :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha det är skönt att smaken är delad. Jag tror att den var lite för uppenbar för min smak.
      Om du inte läst boken och gillar filmen så tycker jag absolut att du ska läsa boken! :)

      Radera