torsdag 20 september 2012

Är du, "du" med Astrid?

Åh, fina Astrid Lindgren kikade fram i helgens DN och förgyllde min morgon. Den här boken måste jag verkligen läsa! Så mysigt att få höra nya ord av Astrid.


Är det förresten inte väldigt intressant att så många av oss är "du" med Astrid? Vi säger ofta bara Astrid istället för Astrid Lindgren. Och det känns så naturligt att säga bara Astrid, för visst var hon en sagotant som närvarade i de allra flesta barnkammare likt en kär vän som kom på besök.

Jag funderade mycket kring det här när jag läste kursen Astrid Lindgrens författarskap på Linnéuniversitetet förra sommaren. Vad det är i Astrids författarskap som gör att vi känner oss så nära henne. Jag älskade exempelvis även böckerna om Anne på Grönkulla men skulle inte få för mig att kalla Lucy Maud Montgomery något annat än just detta, aldrig endast vid förnamn. Men med Astrid är det annorlunda. Hon är ju Astrid.
Men när man skrev uppsats i den kursen fick man vackert lägga bort denna instinkt och istället säga "Lindgren (1981, s. 45) skriver att...". Och det kändes så konstigt! Som att kalla en vän vid efternamn. För mig är Astrid Lindgren nästintill alltid Astrid, jag nämner sällan efternamnet. Andra författare kallas ofta vid efternamn men jag kan inte påminna mig att jag någonsin hört någon referera till Astrid som "Lindgren".

Kallar ni Astrid för bara Astrid eller använder ni hela namnet? Finns det andra författare som ni är på förstanamns basis med?

4 kommentarer:

  1. Jag håller med! Det är nog som du säger för att hennes böcker alltid har varit så närvarande. Tror också det ligger lite i att hon ger ett så snällt och fint intryck, har varit med ganska mycket i TV och tidningar och betraktas som en sådan nationalskatt, det gör nog att många känner sig familjära.

    Jag läste för övrigt också den kursen för några år sedan, tyckte den var jätteintressant :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, hon spelar ju en ganska stor roll i många barns möten med litteraturen. Absolut, hon känns lika typiskt svenskt som köttbullar och midsommar ungefär ;)

      Vad roligt! Jag gillade den också väldigt mycket, vad skrev du om för uppsatsämne? :)

      Radera
  2. Oj, intressant. Har försökt tänka om det är någon mer än Astrid som jag ofta enbart nämner vid förnamn men jag tror inte det. Stephen King är ju aldrig Stephen, snarare Mr King om något. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag kan inte heller komma på någon som jag själv kallar vid förnamn, eller som jag vet att andra ofta kallar vid förnamn. Det är nog bara Astrid :)

      Radera