lördag 29 september 2012

Barnflickan av Hanna von Corswant

Karin kommer som au pair till den franska landsbygden. Hon lämnar Sverige efter ett dödsfall inom familjen och ser nu fram emot att få se nya platser och träffa nya människor. Särskilt ser hon fram emot att få träffa pojken som hon ska vara barnflicka åt. Men när hon anländer till det stora huset visar det sig att familjen inte vet vad hon pratar om, de har anställt henne för hushållet och pojken hon säger att hon ska ha hand om är död...

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Den här boken har verkligen en mysig känsla över sig. Det är dels något skrämmande över den och dels är det något med 60-talets Frankrike och den karga skogen som får mig att verkligen bli intresserad. Det är också ett spännande och intressant persongalleri. Jag gillar verkligen Madame som karaktär - hon är sådär härligt psykopatiskt galen ena sekunden, samtidigt som hon känns len och snäll i nästa.

Första halvan av boken är det riktigt mysrysigt och det känns att vi laddar upp för något. Men sen faller det för mig. Den kommer inte riktigt igång i ett högre tempo mot slutet, utan det blir mest mer förvirrat. Precis i slutet, de sista trettio sidorna, blir det dock spännande igen men det lämnar för många frågor för min smak.

von Corswant kan emellertid verkligen beskriva miljöer på ett bra sätt. Jag var verkligen där i det skrämmande huset tillsammans med Karin och jag såg den läskiga Madame framför mig. Just detta blir bokens största förtjänst.

En bra bok som fångade mig i början men som släppte taget mot slutet.

3 kommentarer:

  1. Tyckte också det var en bra inledningen men den tappade lite mot slutet.. Kommer nog fortsätta läsa om hon skriver fler böcker ändå för skräckinslagen var lovande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tror att jag också kommer att göra det, för som du säger var skräckinslagen verkligen bra och det bådar ju gott för fler böcker i samma stil!

      Radera