lördag 8 september 2012

Cathy Hopkins Killar, kompisar och... del 1-3

Killar, kompisar och lyckokort - Den första boken i serien har Lucy i huvudrollen. Lucys bästa vän Izzie har nyligen börjat umgås med Nesta och vill att de alla tre ska vara kompisar. Lucy känner sig dock utanför och tror att Nesta vill ta Izzie ifrån henne.
Jag älskar Lucy och på något sätt känner jag igen mig i henne trots att vi är väldigt olika. Jag känner hur hela jag, liksom Lucy, kokar av ilska över att bli kallad "rar liten tjej", jag minns så väl hur jag också hatade ordet "rar". Det är emellertid härligt att i denna bok få stifta bekantskap med Lucys underbara familj! Som ensambarn har jag alltid, liksom Izzie, avundats Lucy hennes stora familj, som består av två äldre bröder och två hundar, och dessutom föräldrar som älskar om man bjuder in hela kvarteret. Det känns mysigt hos familjen Lovering helt enkelt, öppet och fritt med plats för alla som vill komma. Kort sagt en riktigt bra början på serien!


Killar, kompisar och kosmiska kyssar - Den andra boken i serien handlar om Izzie som försöker skifta till en mer hälsosam livsstil, vilket inte uppskattas av hennes mamma. Men mest handlar det om Mark som aldrig ringer, trots att han varje gång Izzie träffar honom säger att han ska höra av sig så att de får träffas igen. Men hur mycket Izzie än väntar vid telefonen så tycks han aldrig höra av sig...
I den andra boken får vi ju träffa Izzie lite mer och det uppskattas! Hon är en rolig karaktär som jag kanske känner igen mig själv i ännu mer än vad jag gör med Lucy. Främst gillar jag Izzies intresse för saker som astrologi, kristaller och eteriska oljor, då jag själv hade en period då jag fullkomligt begravde mig i sådant (även om jag inte förklarade mitt liv utefter Jupiter och Merkurius position i förhållande till månen, som Izzie gör).

Killar, kompisar och snobbiga prinsessor - Den tredje boken handlar om Nesta som har träffat en kille som heter Simon. Hon faller pladask, men det finns ett problem - han är jätterik och Nesta känner inte att hon har råd med allting han kan göra.
Av alla tre tjejer (senare fyra) i det här gänget, har jag svårast för Nesta. Hon är lite för ytlig för min smak och kanske lite väl impulsiv. Den tredje boken är således den jag tycker sämst om av de tre första böckerna. Det är dock intressant att få en närmare inblick i Nestas liv för det känns som att det är henne vi vet minst om hittills. Kanske beror detta på att Izzie och Lucy känt varandra sedan de var små och således får vi se dem ensamma utan Nesta en del i de andra två böckerna? Nu har i alla fall Nesta kommit in lite mer i handlingen och även om detta inte är den bästa boken i serien så håller den fortfarande samma stil och det är en stil jag gillar!

2 kommentarer:

  1. Jag har typ 8 böcker i den serien hemma och de verkar jättebra. Jag har läst ettan men jag får inte tag på tvåan :( Måste nog beställa den :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den finns att köpa på bokus och adlibris! Både på engelska och på svenska tror jag :)

      Radera