torsdag 12 januari 2012

Ingen har läst Hungerspels-trilogin?

Jag har funderat lite kring Hungerspels-trilogins populäritet. Efter vad jag hört har man tillkännagett även den andra filmens premiärdatum och det verkar ju då som att man räknar med framgång för den första filmen som ju inte ens visats än. Det måste ju betyda att det finns ett stort intresse för filmen och böckerna. Och i bokbloggs-världen är ju trilogin mäkta populär och de allra flesta tycks ha läst böckerna och fascinerats av dem.

Personligen läste jag Hungerspelen av en ren slump, råkade se den första boken på biblioteket och tyckte att den lät intressant. Jag hade inte hört någon rekommendera den eller läst om den tidigare. Och jag har nu hittills inte heller mött någon i verkliga livet som läst böckerna, eller överhuvudtaget hört talas om dem! Det förvånar mig lite med tanke på hur spridda de är bland bokbloggare men annars tycks de inte vara så uppmärksammade. Finner det lite lustigt, det är ju visserligen ungdomsböcker men det tycks ju finnas en stor popularitet för dem i USA så kanske är de mer spridda bland allmänheten där?

2 kommentarer:

  1. Jag har inte heller läst Hungerspelstrilogin, trots att jag har hört så mycket gott om den på alla bloggar. Tycker du att den var bra? =) Jag brukar alltid bli helt anti mot hajpade böcker, men man kanske skulle ge den en chans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att den är helt galet bra, speciellt den första boken! Väldigt läsvärd på flera sätt, det finns ju så många lager i denna serie - spänning, politik och samhällskritik samtidigt som det blir lite romantik också. Den andra boken är inte fullt lika spännande, men fortfarande riktigt bra. Tredje boken tappar emellertid lite, då många partier blir lite sega enligt mitt tycke, men då det är sista boken i trilogin är den ändå riktigt bra och knyter samman allting på ett snyggt sätt. Läs den! Haha :)

      Radera