fredag 30 maj 2014

Författare i fokus - Mons Kallentoft

Jag håller ju egentligen fortfarande på med Charles Dickens i Författare i fokus och har gjort det pinsamt länge. Men jag har verkligen tappat sugen helt. Så därför tänkte jag ta en liten paus vad gäller Dickens en liten stund och istället kasta mig in i något helt annat! Nu blir det nämligen Mons Kallentoft!

Jag fick den första boken av min morfar i vintras. Jag har länge tänkt läsa Kallentofts böcker men det har aldrig blivit av. Men nu ska jag komma till skott! Därför tänkte jag köra på Kallentoft nu under sommaren i mitt Författare i fokus!

Om jag har fattat det rätt så ska del åtta i serien om Malin Fors, kriminalinspektör i Linköping, komma ut i höst? Så då blir det sju böcker för mig att läsa mig igenom under sommaren. Jag har precis börjat med Midvinterblod som är den första boken i serien. Totalt blir det dessa böcker jag ska läsa:

1. Midvinterblod
2. Sommardöden
3. Höstoffer
4. Vårlik
5. Den femte årstiden
6. Vattenänglar
7. Vindsjälar



Som vanligt är det fritt fram för den som vill att hoppa på! Det är alltid roligt att få diskutera böcker gemensamt med andra!

10 kommentarer:

  1. Jag fick precis hem Vindsjälar, har redan läst de andra. Jag är kluven inför böckerna. Kan tycka att Malin är väldigt tragisk i bland, och har svårt för de talande andarna som dyker upp i böckerna. Och ibland blir det väl mycket blod och splatter i dem. Men jag fortsätter ändå läsa, så nått har de som lockar mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittills har jag ju bara läst den första boken, men jag fick en känsla av att Malin är som de flesta huvudpersoner i svenska deckare - ganska tragiska och ensamma. De talande andarna kan jag förstå att du har svårt för. Jag kände mig inte helt bekväm med dem heller nu i första boken.

      Radera
  2. Jag har läst de fem första och de är väldigt annorlunda och speciella. Tyvärr har jag börjat tröttna på det som gör dem annorlunda och speciella :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, de kanske blir lite för lika varandra efter ett tag?

      Radera
  3. Vattenänglar och Vindsjälar måste jag ta tag i ! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad tyckte du om de första böckerna i serien? :)

      Radera
  4. Även jag har bara läst Midvinterblod, men har alla andra utom Vindsjälar. Skall också ta tag i och läsa resten av serien. Gillade verkligen första boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade också första boken! Ska hålla utkik efter recensioner av de andra böckerna hos dig! :)

      Radera
  5. Köpte de första i en box med ljudböcker på bokrean. Kanske skulle ta tag i och lyssna på dem...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan rekommendera den första boken i alla fall, förhoppningsvis fortsätter de i samma stil :)

      Radera