tisdag 3 januari 2012

Böcker på S i bokhyllan!



Här är ett axplock av böcker från min bokhylla som börjar på bokstaven S; Så länge vi båda andas, Sandor Slash Ida, Sagan om Ringen, Shutters Island, Såld och Sommarsystrar.

Så länge vi båda andas - Fjärde och sista boken i Twilight-serien. En av mina favoriter trots att slutet var en stor besvikelse för mig. Det är intressant att inte bara höra Bellas tankar utan att också få ta del av Jacobs värld. Har läst den två gånger och kommer förmodligen att läsa om hela serien när andan faller på.

Sandor slash Ida - Ungdomslitteratur när den är som bäst! Älskar denna bok som på ett träffsäkert sätt beskriver hur det är att vara tonåring i dagens Sverige. Gillar verkligen att det är flera ungdomar med i handlingen som vävs in på olika sätt och att alla är rätt olika varandra. Det ger boken en bredd som passar väl in i formatet. Har förmodligen läst denna ett antal gånger under tonåren, men minns dock inte så mycket av den nu och borde kanske läsa om den.

Sagan om Ringen - Tolkiens första bok i mästerverket om Härskarringen. Jag läste denna första gången som 10 år och har nog bara läst den en eller två gånger därefter. Tänkte läsa igenom trilogin förra sommaren och kom igenom denna och halva av tvåan, men sedan glömde jag tydligen bort den och läste något annat. Ska nog ta och läsa om hela trilogin igen och komma igenom hela denna gång!

Shutters Island - Blev totalt fängslad av filmatiseringen av denna bok och fick då av sambon boken bakom filmen. Boken är minst lika bra, om inte bättre. Även om jag verkligen vrider mig som en mask i slutet, personligen ser jag ett annat mer dolt slut än vad som ytligt presenteras läsaren men mycket talar emot min teori känns det som. Vill så gärna veta vad författaren tänkte!

Såld - Någon sommar under gymnasiet var jag på tältsemester i Öland och behövde något att läsa då böckerna jag tagit med mig tagit slut snabbt. Hittade denna på någon lokal ICA-affär. Läste slut den på en gång. Fruktansvärt bra och gripande bok om sexhandel i Sverige som öppnar ögonen för att det händer överallt, även i de lugnaste vatten. En sann och läsvärd historia som berör ända in i hjärteroten!

Sommarsystrar - Detta är en av alla böcker som jag inte läst men som står i bokhyllan eftersom att jag någongång fått infallet att köpa den. Den verkar lagom lättsmält och underhållande men har ändå inte kommit till skott - det kanske får bli i sommar, på ett badlakan vid vattnet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar