tisdag 10 januari 2012

Eva & Adam - En historia om plugget, kompisar och kärlek, av Måns Gahrton och Johan Unenge

Adam kommer ny i klassen och känner sig väldigt osäker. Men han träffar snart Alexander som blir hans bästa vän. På gitarrlektionerna stiftar han även bekantskap med Eva som går i samma klass som honom. De blir bra kompisar och Eva försöker förklara för sin bästa kompis Annika att hon och Adam är kompisar och ingenting annat! Men ibland kan det vara svårt att bara vara kompisar, speciellt när hjärtat säger något annat...

Den första boken om Eva och Adam är charmig och introducerar oss på ett bra sätt för de många nya karaktärerna, med tanke på bokens längd. Vi får träffa Eva och Adam i vardagliga situationer, i skolan, i badhuset och på disco. Givetvis förstår vi att något börjar spira upp mellan de två, men det är roligt att se speciellt Evas brist på insikt i detta.

Jag har alltid gillat den här serien och läste och följde den slaviskt på TV när jag var liten. Jag minns att allting kändes så på pricken rätt, att författarna verkligen förstod vad det innebar att gå på mellanstadiet, vara kär och kunna fnittra åt allt möjligt med sina bästa vän. När jag nu läser om böckerna instämmer jag fortfarande, Gahrton och Unenge förstår vad det vill säga att vara ung i Sverige, vad man drömmer om och vilka problem man har.
En bra introduktion för en bra bokserie!

Nästa bok i serien är Eva och Adam - Att vara eller inte vara ihop

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar