fredag 6 januari 2012

Den sanna Enid Blyton

Helena Bonham Carter som Enid Blyton

I måndags visade SVT2 filmen Den sanna Enid Blyton med Helena Bonham Carter i huvudrollen som Enid Blyton. Vi får möta Enid i hennes barndom som tycks ha präglats av mycket bråk, varpå hon flydde till fantasins värld och berättade sagor för sina bröder. När hon växte upp fick fantasin sitt rum i alla hennes böcker som kom att göra henne känd. Hon lär ha skrivit över 700st böcker som enligt filmens eftertexter fortfarande säljer i otroliga mängder. Men vi möter inte bara författaren Enid Blyton utan även hennes mer privata personlighet som enligt filmen tycks ha varit en hård människa som inte hade mycket till övers för sina egna barn..

Det är ett intressant porträtt av denna hyllade författare som jag ju läst så många böcker av. Det känns konstigt att se denna hårda kvinnas behandling av sina egna barn, då detta står i sådan kontrast till den person jag själv föreställde mig skrev alla dessa barnböcker om fem-gänget och andra äventyr. Det slog mig att hon påminner en del om Georges griniga pappa Quentin, som ständigt skäller på barnen för att de ska vara tysta och inte föra sådant oväsen. Det är fascinerande att Enid Blyton själv skapat denna karaktär som hon beskriver med sådan irritation och som tycks vara en riktig glädjedödare, och samtidigt själv ha så stora likheter med honom (förutsatt att filmens porträtt av henne är sant).

En annan författare kom fram bakom böckerna och jag tror att det faktiskt har förändrat min syn på böckerna en aning. Inte så att de blir sämre, men de får kanske flera lager och jag tror nog att jag skulle se personer och händelser i böckerna i ett nytt ljus nu.
Jag håller dock inte med vissa som påstår att Enid Blyton endast målas upp som en fruktansvärd människa i denna film, då jag tycker att det fanns ett djup i Blytons porträtt som ändå gjorde hennes agerande förståeligt. Det är ett vackert porträtt som för mig visar en själsligt skadad människa, som tog sin tillflykt i fantasin där människor inte kunde skada henne. Men huruvida denna framställning av den kända författaren stämmer eller inte, är ju en annan sak...

Den riktiga Enid Blyton 1897-1968

8 kommentarer:

  1. What?! Jag har helt missat denna film på SVT! *snyft* Jag älskade också Fem-böckerna när jag var liten. Gillade även tv-serien som gick i slutet av 90-talet (trots att jag har för mig att den var dubbad). Har också läst att Blytons böcker idag uppfattas som könsstereotypa och främlingsfientliga i viss mån, men i och för sig skrevs de ju i en tid som hade ett helt annat synsätt än vi har idag.
    Nu måste jag leta upp filmen på YouTube! :) Tack för tipset! :D

    SvaraRadera
  2. Jag råkade se att den visades av en ren slump, men tackade min lyckliga stjärna för det ;) Fanns den på youtube?

    Ja tv-serien var ju underbar, men nu i efterhand är det ju smått hemskt att se den eftersom att den är dubbad - men jag har dock ännu svårare för att se den i original för det är ju fel röster från vad man minns haha :P

    Intressant, kan förstå tanken, speciellt könsstereotypa med tanke på hur Anne och George framställs. Måste läsa om lite Fem-böcker med dessa tankar i bakhuvudet!

    SvaraRadera
  3. Japp, den fanns på tuben! :D
    Jag tycker också det där med könsstereotyperna verkar konstigt, eftersom t.ex. George ju uppträder som en pojke.

    SvaraRadera
  4. Härligt! Har du sett den och vad tyckte du i sådana fall? :)

    Ja, det var min första tanke också, men å andra sidan kan man tycka att George också är det tydliga exemplet i sammanhanget. George vill ju göra saker som killar gör, hon vill ju egentligen inte VARA kille bara därför. Så egentligen sänder ju hon ut en bild av att tjejer inte kan vara tuffa och modiga - vill man som tjej vara det så måste man som George bli kille i någon mån..

    SvaraRadera
  5. Har inte hunnit kolla på den än - too much skolarbete, tyvärr!

    Hm, det har du alldeles rätt i. Har inte tänkt på det! Usch, det är ju hemskt att tänka sig att man endast kan vara äventyrlig i "pojkform"!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner igen problemet, mycket skolarbete är aldrig härligt :P

      Ja verkligen, och med tanke på hur de andra kvinnorna/flickorna i serien framställs så blir ju kritiken om könstereotyper väldigt förståelig - Francis som ständigt tar hand om hushåll medan hennes man inte gör ett dugg och givetvis det tydligaste exemplet - Anne, den rädda flickan som helst inte vill vara med om några äventyr alls...

      Radera
  6. ÅNEJ, hur har jag missat den här??? VILL SE!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade inte heller hört talas om den förrän jag av en slump såg att den skulle visas på TV. Den kanske går att köpa? Den var verkligen sevärd!

      Radera