tisdag 26 augusti 2014

12 anledningar att älska hösten!

Snart är hösten här. Av vädret att döma är den kanske redan här men egentligen är vi ju inte inne i höstmånaderna förrän nästa vecka, men snart så. Personligen älskar jag hösten men jag vet att det finns många i vårt avlånga land som mest tänker på att det kommer att bli mörkare, att värmen försvinner och att vi inte kommer få semester igen förrän om ett helt år. Och visst, det är ju inte alls roligt, men det finns faktiskt en massa bra saker med hösten också!



1. Soffmys
Den här punkten är ju faktiskt självskriven? För det är ju så mysigt att krypa upp i soffan med en god bok eller en bra film, dra över sig en filt, tända några ljus och sörpla lite te medan höstregnet slår mot rutan utanför. Längtar efter många sådana stunder de närmaste månaderna.



2. Färgerna
Höstens färger är otroligt vackra och jag älskar att vara ute de veckor av hösten då det fullkomligt exploderar av färger. Det är så vackert att det tar andan ur en.




3. Den friska luften
När hösten kommer blir luften så härligt frisk att andas in. Det är nästan så att man får energi bara av att gå ut och ta några djupa andetag. Höstluften är underbar.




4. Höstpromenaderna
Punkt 2 och 3, höstens färger och den friska luften, gör ju hösten till det perfekta vädret att promenera i. Naturen är vacker och det är härligt att andas. Dessutom får man börja ta på sig mysiga halsdukar och fina vantar.


Är lite sugen på de här två tröjorna från Gina Tricot att mysa i
5. Kläderna
På sommaren kan jag tycka att det kan vara krångligt att klä sig. Dels för att man på jobbet inte kan klä sig i korta shorts och bikiniöverdel hur varmt det än är (man är därför dömd att svettas). Dels för att det ibland kan vara svårt att bedöma hur varmt det är - om du bara tar en tröja till grillkvällen hade du garanterat behövt en jacka och om du tog på en tjockare tröja blir det garanterat alldeles för varmt. Men på hösten är det alltid lite svalare och det är därmed lättare att klä sig. Dessutom klär vi oss i högre utsträckning lager på lager och det är därför lättare att åtgärda om vi fryser eller känner oss varma. Dessutom är ju höstmodet ofta underbart med alla fina stickade tröjor.



De här härliga halsdukarna från Gina Tricot får gärna hamna runt min hals i höst!
6. Halsduk, vantar och mössa
Jag älskar halsdukar, vantar och mössor och får hålla mig ifrån att inte köpa nya varje år. Det är ju så mysigt att rulla en härligt lång och fin halsduk ett par varv runt halsen innan man går ut och möter världen. Och på hösten får vi äntligen börja använda dem igen!



Bildkälla
7. Halloween
Går man på halloween-fester så är ju själva utklädnaden eventuellt en rolig grej, själv funderar jag på vad jag ska klä ut mig till i år, men har inte hittat det ultimata ännu. Men även om utklädnader inte riktigt är ens grej så är ju Halloween ett perfekt tillfälle till att se en massa skräckfilmer. Jag brukar försöka läsa en del böcker med skräcktema och såklart gå igenom ett ganska stort antal skräckfilmer under hösten. Hösten är ju det perfekta vädret för spöken, demoner och andra rysligheter.



8. Nystart
Hösten innebär ofta nystarter. När man går i skolan är det en ny termin och på många jobb startar nya projekt och satsningar. På många sätt blir därför hösten en nystart och därmed en möjlighet till nya idéer och drömmar. Efter en sommar då vi hunnit vila upp oss är vi ofta fyllda av en massa positiv energi och därmed redan lite närmare att förverkliga drömmar eller starta nya roliga äventyr.



9. Bokutgivningen
Hösten bjuder ofta på en massa bra böcker och för en boknörd så är ju det såklart en väldigt positiv aspekt av hösten. Årets utgivning är inget undantag och jag har hittat flera böcker som jag vill kasta mig över redan nu.




10. Baka äppelpaj
En superhärlig sak med hösten är ju om man har tillgång till ett äppelträd och kan sysselsätta sig en dag med att plocka äpplen och baka äppelpaj som man sedan äter upp tillsammans med stora mängder vaniljsås. Gud så gott!



11. Tända ljus
Under sommaren blir det oftast inte så mörkt att det blir lika mysigt att tända ljus men sedan när hösten kommer så kan man mysa med tända ljus hela kvällen. Och det finns inte mycket som skapar bättre stämning än tända ljus, eller hur?



Bildkälla
12. Höstsolen
Sommarsolen i all ära men höstsolen är speciell. Det är så vackert när solen bryter igenom och skiner på alla röda och gula löv och skapar så vackra naturscener. Soliga höstdagar är dagar då man verkligen häpnar över hur vacker vår jord är och hur fantastiskt det är att jorden kan skapa så underbara miljöer. Höstsolen är ren lycka.



8 kommentarer:

  1. Du kan verkligen gå mig att längta efter hösten!
    Marie i Skåne

    SvaraRadera
  2. Jag ÄLSKAR hösten, det är min absoluta favoritårstid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en underbar årstid! :)

      Radera
  3. Många bra punkter där. Jag längtar verkligen till hösten, efter denna värme det varit nu i sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man längtar sannerligen lite extra nu efter den sjuka värmen vi haft!

      Radera
  4. Håller med på alla punkter, hösten är underbar! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den :) Hoppas vi får bra höstväder i år och inte bara regn :)

      Radera