måndag 23 januari 2012

Harry Potter och dödsrelikerna vs Harry Potter and the deathly hallows, part 1 & 2

Givetvis lästes boken före jag såg filmen (fanns det något annat alternativ?)

Jag har nu bara sett ”part 2” en gång och således har jag nog mest funderat över saker som stör mig. Främst stör jag mig på att de mestadels klippt bort historien om Dumbledore. Med tanke på att de tydligen ändå inte tänkte utveckla det tvivlet hos Harry (och läsaren) vilket görs i boken, så kändes det så onödigt att bara ta med små bitar av detta tvivel (som i filmen inte var något tvivel alls).

Och så stör jag mig på en sådan liten sak som att Lupin nämner hans och Tonks son i slutet av filmen trots att vi inte ens vet att ungen existerar (jag är småsint, jag vet). Det kändes i alla fall bara onödigt, om de nu ändå inte tyckte sig ha tid att ta med sonen så var det ju bara överflödigt att nämna honom alls.

En annan sak jag blev lite besviken på var hur det tycktes som att alla elever på Hogwarts ständigt var i panik och sprang för sitt liv, vilket inte var min uppfattning när jag läste boken. Tvärtom fick jag då känslan av att de elever som stannade kvar faktiskt stannade för att slåss och att de alla kämpade tappert. I filmen tycktes de snarare leta efter en väg ut allesammans (vilket man dock kan förstå).

Till det bra så var jag väldigt nöjd med hela ”part 1”, där var det ytterst få grejer jag störde mig på. Förutom då givetvis det lustiga i att den, för filmerna, helt okända brodern Bill Weasley helt plötsligt presenteras. Men i övrigt var jag nog väldigt nöjd med den. Visst har de ändrat småsaker där också, men det mesta känns helt befogat och man kan ju inte ta med allt.

Gällande ”Part 2” så fanns det ju en hel del bra där också. I stort sett tyckte jag att den var väldigt bra, ett bra slut på filmserien. Jag gillade skarpt ett par scener, bland annat då Voldemort går runt med nedblodade fötter bland de döda svartalferna, Harrys konfrontering med Snape framför alla elever och Snapes överlämnande av sina minnen till Harry, vilket följdes av själva minnena. Framförallt tyckte jag att de lyckas väldigt väl med scenen i Kings Cross, den hade kunnat bli så dålig men istället blev det en av de bästa scenerna i filmen! Och jag glömde ju nästan Nevilles tal! Det tyckte jag var riktigt bra, liksom tolkningen att Neville hade fallit för Luna, lite oväntat dock.

Så överlag tyckte jag att båda delarna av den sista delen, var väl filmatiserade även om jag hade en del invändningar här och där. Så har det ju emellertid alltid varit, det måste givetvis vara väldigt svårt att filmatisera sådana omtyckta böcker. Men givetvis är ju boken bättre än filmerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar