måndag 16 januari 2012

Grogans Marley och jag vs. Frankels filmatisering av boken

Såg filmen innan jag läste boken.

Att se filmen innan boken gjorde inte så mycket i detta fall enligt mitt tycke. Känner att det inte inverkade i någon större mening och ser dem som bra båda två.

Jag tycker att filmatiseringen har lyckats och att den är rätt trogen boken. Det finns emellertid ett större fokus på Marley och ett mindre på John i boken vilket filmen ignorerar till viss del och istället väljer att visa delar av Johns liv och känslor som inte beskrivs i boken. Detta är dock inget som stör mig på något sätt. Jag tycker inte att boken förlorar på att inte fokusera på John, medan filmen kan behöva detta fokus för att få till en snyggare historia på vita duken.

En bra filmatisering av en bra bok, där båda har olika fördelar medan ingen för mig är den uppenbara förloraren dem emellan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar