torsdag 5 januari 2012

Marley och jag, av John Grogan

Marley och jag handlar om livet med och kärleken till världens värsta hund. En hund som äter upp inredningen, blir helt okontrollerbar vid åskan och ser det som ett projekt att ta sönder dörrar. En hund som vilt hoppar upp på alla människor han möter och slickar dem i ansiktet. En hund som skyddar sina ägare när det gäller och som skulle dö hellre än att sluta försvara dem. En hund som tröstar när man är ledsen och som ständigt finns vid din sida. En hund som älskar dig mer än själva livet och blir överlycklig varje gång du vill ägna en stund åt honom.

Marley och jag är en underbar bok som jag är övertygad om att de allra flesta hundägare skulle uppskatta. Man skrattar igenkännande och ler åt partier som man känner igen.
Men främst berörs man, ända in i hjärteroten över hur vacker, ren och äkta kärlek mellan hund och människa kan se ut. Så oförfalskad och så utan kompromisser och krav som man ofta möts av i förhållandet mellan människor.
En hund älskar dig vem du än är, så länge du visar den kärlek. Och det är vad denna bok förmedlar på ett mycket rörande och vackert sätt, men även på ett otroligt roligt sätt.

En charmig bok med glimten i ögat och en allvarlig underton som reflekterar över livets viktiga ting.

4 kommentarer:

  1. Oj, fanns det en bok bakom den filmen, det hade jag ingen aning om. Om det är som det brukar, att boken är mycket bättre än filmen, så är boken en riktig höjdare.

    SvaraRadera
  2. Absolut, boken är jättebra! Gillade filmen väldigt mycket också och den har följt boken på ett bra sätt, den största skillnaden är väl att just Marley får lite mer fokus i boken.

    SvaraRadera
  3. Jag har sett filmen flera gånger - älskar den! :) Har därför inte vågat läsa boken, trots att jag har den. Jag tror att jag redan är alltför färgad av just filmen. Men det låter ju lovande att den var såpass bra i alla fall! :D

    SvaraRadera
  4. Förstår din tanke, jag tänkte också så, men tyckte inte att någon av dem förstörde den andre. Boken är jättebra och filmen är jättebra, de är bara bra på lite olika sätt ;)

    SvaraRadera