tisdag 25 februari 2014

Nyckeln, av Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg

Det är dags för den sista kampen mot demonerna och cirkeln är färre än någonsin. Nu är de bara fyra kvar och de tycks få allt svårare att stå enade. Samtidigt står det klart att det är den ursprungliga cirkelns alla medlemmar som har nyckeln till framtiden. Slutet närmar sig och demonerna tar sig allt närmare vår värld.
-------------------------------------------------------------------------------------------

Det gick knappt att lägga ned den. Slutet ligger så nära att man inte vill vänta med att se hur det blev. Och jag gillar att författarna inte viker undan när det verkligen gäller utan ger oss ett slut och en förklaring till hur det blev efteråt. Jag känner mig... nöjd tror jag är rätt ord. Jag är nöjd med slutet. Det är ett bra slut på en bra serie.

Jag gillar att samtliga medlemmar i cirkeln är viktiga och att vi får mer glimtar av de som redan är borta. Jag tycker också om att Ida spelar en viktig roll trots att hon inte längre tillhör vår värld, då jag alltid gillat hennes karaktär. Hon är komplicerad och det är svårt att sympatisera med henne, vilket gör henne till en spännande karaktär - speciellt i förhållande till de andra.

En sak jag inte riktigt gillar är Minoos val. Det känns lite konstigt och det är faktiskt delarna kring henne som jag tycker är mest irriterande. För det finns små delar i boken som irriterar mig och som känns lite konstlade. Men med den magiska bakgrunden är det såklart ganska lätt att acceptera sådant som sticker lite i ögonen.

En stor favoritscen var rättegången! Underbar! Många cliffhangers och vändningar. Ibland kan man undra om den faktiska ondskan ligger hos demonerna eller om den finns närmare än så.

Nyckeln är en värdig avslutning på Engelforstrilogin. Trådarna knyts ihop och en del saker lämnas öppna på ett sätt som jag gillar. Det finns ett tydligt avslut men samtidigt många frågor kvar. Författarna har ju lovat att det inte kommer en fortsättning men ingen kan väl klandra mig för att jag ändå hoppas lite på att få veta vad som hände sedan?

2 kommentarer: