måndag 10 februari 2014

Shakespeares 2014!

William Shakespeare
Shakespeare fyller 450år i år och det är ju väldans spännande! Det ger ju en perfekt chans att få läsa de där pjäserna man ännu missat eller återse gamla vänner i de man redan läst. Själv tänkte jag försöka uppmärksamma honom i den mån jag hinner!

För mig kommer Shakespeares 2014 därför se ut såhär:
As you like it
  • Pjäser jag missat
    Jag kommer försöka läsa en del av de pjäser jag missat och som jag verkligen vill läsa. Jag skäms ju lite över att inte ha läst Macbeth och Så tuktas en argbigga till exempel! Det måste verkligen bli av i år!
  • Pjäser jag älskar
    Det kommer också bli omläsningar av de pjäser som jag verkligen älskar! Hamlet, En midsommarnattsdröm, Som ni vill ha det, ja listan kan göras lång. Favoriterna kommer att läsas och kanske också några som jag är sådär lite tveksam till. Jag vill till exempel älska Romeo och Julia men den har inte riktigt fastnat hittills.
  • Teateruppsättningar
    Förmodligen inspelade på film, om det inte skulle visas några i närheten av mig. Tror det finns någon på Netflix också, får titta där!
  • Filmatiseringar
    Åh, Hamlet och En midsommarnattsdröm kommer definitivt att ses om! Ryser bara vid tanken! Det var alldeles för länge sedan jag såg dem, särskilt Hamlet - Kate Winslet gör en fantastisk Ofelia.
  • Nytolkningar
    Det kommer nog även bli en del filmer som man aldrig skulle gissa var Shakespeare men som faktiskt har verk av honom i grunden för historien - till exempel 10 things I hate about you.
Kate Winslet och Kenneth Branagh som Ofelia och Hamlet
Citat - Hamlet


Nu blev jag supertaggad på det här, vad roligt det ska bli! Har sett att vissa andra också ska försöka läsa lite Shakespeare under året och jag kommer med stort intresse att följa er! Först och främst ska jag nog planera in att se Hamlet, den är ju ett par timmar så det krävs nog en planering av den om jag inte ska dela upp den. Hursomhelst blir det Hamlet nästa!


4 kommentarer:

  1. Har utmanat dig på min blogg...

    SvaraRadera
  2. Jag har sett en del av de filmer som baseras på hans texter (som till exempel 10 skäl att hata dig...) men annars inskränker sig min Shakespearekunskap till att jag och en kompis kunde balkongscenen utantill när vi gick i gymnasiet. Det var sånt vi ägnade oss åt istället för att göra läxor och plugga till prov... Jag har dock hans samlade verk i bokhyllan, jag kanske ändå skulle ge mig på dem...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fullt förståeligt, det var ju lätt att memorera sådant som var roligt ;) Om du inte läst något av honom innan skulle jag rekommendera dig att börja med något av hans lättare verk istället för att ge sig på tragedierna direkt, men det är såklart en smaksak :)

      Radera