fredag 14 februari 2014

Boktips på temat Kärlek

Idag är det ju Alla hjärtans dag och då är det väl passande att uppmärksamma kärleken lite. Förra året skrev jag en lista på mina favoritpar i litteraturen - läs den här. I år tänkte jag att jag skulle skriva en likadan lista fast med böcker med tema kärlek, men så kände jag att det blev alldeles för svårt att välja hipp som happ så därför har jag nedan listat de böcker jag läste förra året som jag tyckte har en fin kärlekshistoria.



Anna Karenina, av Lev Tolstoj
En av litteraturhistoriens mest kända kärlekshistorier? Vidare motivering känns överflödig.

Röd måne, av Elisabet Nemert
Klassisk kärlekshistoria i en historisk miljö. Jag gillar Nemerts starka kvinnor och hur deras män ger dem utrymme att vara sig själva. Detta är inget undantag och även om boken såklart innehåller väldigt mycket mer - Nemerts favorittema civilkurage bland annat - så är kärleken en av stråken som binder samman boken.

Ljusets dotter, av Elisabet Nemert
Ja, det är som sagt Nemert - behövs det vidare förklaring så se ovan.

Eld, av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
Det finns såklart flera kärlekshistorier här, jag gillar bland annat Idas kärlek till Gustaf som är så omöjlig men ändå på något sätt fin. Men mest tänkte jag dock på kärleken mellan huvudpersonerna och hur de blir allt närmare vänner i denna del.

Om jag kunde drömma, av Stephenie Meyer
Jag blev så positivt överraskad när jag läste om första Twilight-boken! Jag minns nu varför jag gillade böckerna så mycket och känner att filmerna har överskuggat det lite. Men det finns en klar anledning till att När jag hör din röst inte är med på den här listan - där spyr jag faktiskt på Bellas brist på självständighet och egen personlighet över huvud taget.

Barnbruden, av Anna Laestadius Larsson
Även här finns en kärlek mellan vännerna Hedvig och Sophie som jag gillar. Tyckte deras vänskap blev en grundsten för berättelsen.



Before midnight, av Cameron Dokey
Här kan vi verkligen tala om klassisk kärlekshistoria! En nyversion av Askungen med alla de vanliga ingredienserna som brukar närvara i sagor. Mysigt och gulligt.

Golden, av Cameron Dokey
Liknande Before midnight så är detta en klassisk kärlekshistoria som är en nyversion av Rapunzel/Fröken Persilja. Gullig historia som faktiskt handlade om mycket mer än bara den romantiska kärleksdelen.

Fatta eld, av Suzanne Collins
Kärleken till sina nära och kära kommer verkligen fram i den andra boken av Hungerspels-trilogin, liksom i de övriga böckerna. Detta blir väldigt tydligt bland annat i hur Mags anmäler sig frivilligt istället för Annie eller i scenen där Katniss och Finnick plågas av Prims och Annies skrik.

Harry Potter och Den flammande bägaren, av J.K. Rowling
Här börjar kärleken mellan Ron och Hermione spira och det blir uppenbart för samtliga (utom Ron) att Ron är kär i Hermione. Överlag svallar ju känslorna i denna bok inför julbalen, på så sätt liknar det lite sjätte boken där det också är mycket kärleksfunderingar.

Det är så logiskt alla fattar utom du, av Lisa Bjärbo
Älskade den här boken! Gullig tonårskärlek när man inte vet om det är rätt och hur man i sådana fall ska förklara. Bra karaktärer och trovärdig historia.

Torka aldrig tårar utan handskar - 3. Döden, av Jonas Gardell
Den oerhört starka avslutningen på Gardells trilogi. Jag grät både en och två gånger när jag läste den. Såhär i efterhand är det nog främst Benjamin och Rasmus relation som stannar kvar längst och mitt hjärta brister bara av tanken på hur Rasmus föräldrar behandlar Benjamin.





Hoppas ni alla får så lite eller så mycket firande ni vill idag! Själv ska jag ha en lugn hemmakväll med sambon, god mat och en bra film!




2 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av dem, men så är inte kärlek det som står högst på min lista när jag väljer böcker heller... Jag som försöker vidga min komfortzon, jag kanske ska gå lite åt det här hållet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samtliga innehåller ju en hel del annat också :) Om du vill försöka få in något åt det hållet kan du ju välja böcker med annat fokus men med kärlek i bakgrunden ;)

      Radera