fredag 30 mars 2012

Drakskeppet - En trilogi, av Maj Bylock



Jag läste för ett tag sedan början av serien I häxornas tid av Maj Bylock och blev glatt överraskad över hur bra den fortfarande var. Jag bestämde mig senare för att även läsa om serien om den franska flickan Petite som blir bortrövad av vikingarna till Norden och säljs som träl.
Jag blev inte fullt lika imponerad av denna..

Trilogin består av böckerna:

Drakskeppet,

Det gyllene svärdet


Borgen i fjärran






Drakskeppet - Vi får för första gången träffa flickan Petite som en mörk natt blir bortrövad av vikingar från Norden och förs till Sverige där hon säljs som träl.
Jag tyckte bäst om denna bok i serien, då den har ett bra upplägg och då dramaturgin är väl planerad. Trots att den öppnar upp för fortsättningen så är det ett bra slut på boken, vilket gör att den kan stå för sig själv. En bra bok med flera intressanta karaktärer.

Det gyllene svärdet - Petite har nu funnit ett hem i Sverige och bor hos ett äldre par som kallar henne för Åsa. Hon stiftar i denna bok även bekantskap med en ung man med ögon lika blå som havet...
Den andra boken är enligt mig den svagaste i trilogin. Den är inte alls lika väl sammansatt som ettan är och handlingen lider lite av det. Det händer visserligen lagom mycket för en barnbok, men det blir aldrig något klimax och slutet känns hastigt skrivet, utan en snygg avtoning. Den andra boken kan inte stå för sig själv på samma sätt som ettan.

Borgen i fjärran - Petite eller Åsa som hon nu kallas, ska gifta sig med den unge mannen hon mött i den andra boken. Hon får honom att lova henne tre önskningar och lovar själv att avslöja sin innersta hemlighet om han uppfyller dessa...
Den tredje boken är ett bra avslut på boken och det är intressant att jämföra den vuxna Åsa med den unga flickan Petite som vi träffade i första boken. Denna bok har ett snyggare upplägg än vad tvåan har och dess stora fördel är slutet som binder ihop boken, men också hela serien, på ett fint sätt.

Trilogin Drakskeppet var en favorit för mig när jag var liten och jag minns att jag läste den flera gånger. Efter att ha läst om I häxornas tid väntade jag mig att även denna skulle svara till mina förväntningar, men det var kanske att ha lite orealistiska förväntningar. Överlag tycker jag dock att det är en bra bokserie, men den andra boken drar ner det hela en del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar