onsdag 27 augusti 2014

Författare i fokus: Höstoffer, av Mons Kallentoft

Advokaten Jerry Petersson som nyligen blivit slottsägare, hittas mördad vid vallgraven på sina egna ägor. Kriminalinspektör Malin Fors börjar undersöka vem mannen bakom fasaden var samtidigt som hennes personliga problem blir allt mer allvarliga.
-------------------------------------------------------------------------------------------

Det här är inte min favorit. Det är en helt okej deckare men personligen fastnar jag inte för karaktärerna i utredningen och blir inte speciellt intresserad av själva mordgåtan heller. Och jag tror inte att det har så mycket med själva historien att göra utan snarare att det bara inte intresserar just mig. Så på så sätt är den tredje boken den sämsta hittills för mig, medan de tidigare två varit riktigt bra. Kallentofts stil är dock tydlig även här och det gillar jag, han håller fast vid det som är utstickande för just honom.

Jag börjar dock redan tröttna på Malin. I den andra boken, Sommardöden, började jag känna att det var skönt att hon blev lite mer vanlig, lite mindre klassisk deprimerad och nedsupen polis. Men i Höstoffer går hon tillbaka till att vara just det. Hon är deprimerad. Hon är nedsupen. Hon är ensam. Det kan inte bli mer typiskt svensk polisdeckare och det tycker jag känns tråkigt och inte speciellt nyskapande. Jag hoppas att Malin framöver kommer att skärpa till sig och sluta sitta med sina flaskor. Det känns bara tröttsamt för vi har hört det så många gånger tidigare.

Ett intressant stråk som är kvar sedan den första boken, Midvinterblod, är utredningen kring Maria Murvall, kvinnan som blev brutalt våldtagen och nu vårdas psykiskt sedan flera år tillbaka på grund av det hon utsattes för. Det här fallet ville jag ha en uppklaring av redan i första boken men de hittade då inte den skyldige och fallet är nedlagt, men Malin fortsätter att utreda detta (inte på ett sunt sätt, utan snarare besatt) och därför känns det som att vi framöver kommer att få en lösning på detta. Jag gillar att Kallentoft låter ett fall följa med över flera böcker på det sättet och hoppas att det blir lite mer fokus på det i senare böcker.

Höstoffer var kanske inte min favorit men jag gillar fortfarande Kallentofts stil och det ska bli roligt att fortsätta med nästa bok i serien - Vårlik.

Författare i fokus - Mons Kallentoft.


Höstoffer, Författare: Mons Kallentoft. Förlag: Forum (2013).
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar