fredag 4 oktober 2013

Fjärde riket, av Maria Nygren

Varning för spoilers! Även slutet diskuteras!

Blenda kommer till en ny skola och inser snabbt vem det är som styr klassen. Hedvig är skolans okrönte drottning och Blenda, som snabbt hamnar utanför, vill inget hellre än att få stopp på orättvisorna som Hedvig skapar. När klassen får i uppgift att studera kända historiska diktaturer blir Blendas grupp tilldelade att hålla en redovisning om Hitler och plötsligt vet Blenda hur hon ska gå tillväga. Hon övertygar de andra två tjejerna i sin grupp att de tillsammans kan störta Hedvig - med Hitlers metoder.
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Jag hade svårt att lägga ifrån mig Fjärde riket och ville hela tiden veta vad som var nästa steg i Blendas plan. Oftast kan man tydligt se hur tjejerna använder sig av Hitlers tekniker och strategier men vissa gånger saknar jag tydliga kopplingar. Det är ju främst den här delen som är intressant, det blir lite som att följa ett socialt experiment.

Givetvis går ju slutligen experimentet för långt och det är här jag tycker att boken brister lite. Upplösningen känns inte helt trovärdig och jag blev missnöjd med hur det gick för Blenda och Hedvig. Blenda, för att det kändes som en dålig lösning att hon helt enkelt bytte skola och därmed fortsatte vara utstött. Jag hade föredragit att hon varit kvar och så småningom blivit accepterad av de andra igen.
Och Hedvigs slut störde jag mig också lite på. När vi följde Hedvig tyckte inte jag att det bortom alla tvivel kom fram att hon ändrat sig och inte tänkte återgå till sin gamla roll i skolan. Det kändes aldrig som att hon fullt ut insåg att hon också gjort fel, utan det mesta skylldes på Blenda.

Jag irriterade mig också en hel del på lärarnas, rektorns och föräldrarnas beteenden. Lärarna och rektorn för att de aldrig sa ifrån, vilket inte kändes trovärdigt. Och att rektorn faktiskt skulle ringa en elev för att be om råd för hur han ska sköta skolan känns inte speciellt realistiskt. Jag störde mig också på föräldrarnas jakt på Blenda där de bokstavligt talat faktiskt jagade henne - det kändes helt enkelt inte heller realistiskt.

Förutom det (vilket faktiskt inte gör så mycket) så gillade jag verkligen den här boken. Ämnet är fascinerande och jag följde med stort intresse Blendas övertagande av skolan. Med detta kommer också en intressant diskussion om andra världskriget och modet att våga stå upp för det som är rätt. I detta är det intressant att jämföra LSD och Penny som samarbetar med Blenda. De är väldigt olika och resonerar kring vad som är rätt och fel utifrån två olika utgångspunkter men i slutändan får de ändå liknande slutsatser. Blendas resonerande kring rätt och fel känns däremot mer influerat av makt, vilket är en fascinerande aspekt av boken som gör den spännande.

Fjärde riket är riktigt läsvärd och är en typisk sådan där bok som jag tycker borde läsas i skolan - bra underhållning och med ett väldigt viktigt budskap!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar