måndag 7 oktober 2013

Personer som missar poängen med klassikerna

Jag älskar den här sidan! Kan sitta och titta på listor där i evigheter! Idag hittade jag en lista över "18 People Who Missed The Point Of Classic Novels". Jag har absolut inget problem med att folk inte tycker samma sak om böcker som jag gör, men när jag själv upplever att det är för att de totalt missat själva grejen med boken så är det svårt att hålla tyst. Om jag hade fått höra nedanstående två kommentarer om Frankenstein och Hamlet så känner jag på mig att det hade blivit en lång diskussion om vad boken egentligen vill säga.

Bildkälla

Bildkälla

2 kommentarer:

  1. Det är intressant det där med klassiker. Vissa har jag själv känt att jag inte alls klarat av (skrattade lite åt nr 12 (Mrs Dalloway) för jag gjorde exakt samma sak efter att jag läst den. Vissa böcker gillar man andra inte, men jag gillar inte när folk går runt och ska försöka få deras åsikt till någon sorts lag. Som typ han som skrev om Ulysses. Okay så du har en MA i Engelska och har vart engelskalärare. So what? Personen som skrev om "To Kill a mockingbird" håller jag inte alls med om, jag älskade boken. Eller personen som tyckte Anne Frank inte tänkte ordenligt när hon skrev sin dagbok för att hon skulle bli intressant nog. Nästan så att hon liksom inte tog hänsyn till oss alla läsare flera år efter hennes död när hon skrev sin dagbok, skäms på henne. Folk är rätt lustiga ibland. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, bara för att böcker räknas som klassiker behöver man ju inte gilla dem. Men jag har svårt att vara tyst om jag tycker att själva grunden för boken har missuppfattats, man vill väl försvara sina favoriter antar jag haha ;)

      Radera