tisdag 10 september 2013

Röd måne, av Elisabet Nemert

I Elisabet Nemerts sjunde bok möter vi Indra som lever i 1600-talets Sverige där häxbålen brinner starkt och maktskillnaderna mellan adeln och vanligt folk är starkt inrotad i folkets medvetande. Indra överges när hon är spädbarn och hittas av läkekvinnan Ingrid som uppfostrar Indra som sin egen. Men i bygden finns människor som inte ser Ingrids läkekonster som godhet utan som djävulens egen ondska. När häxjakten drar igång tvingas Indra att fly för att överleva.
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Röd måne är den tredje boken av Elisabet Nemert som jag läser och även denna tog mig med storm. Jag älskar den! Karaktärerna känns levande och verkliga. Jag gillar hur Nemert ständigt tycks ingjuta ett sådant mod och en sådan godhet i sina karaktärer utan att det känns för överdrivet. Det är uppenbart att Nemert anser civilkurage vara en högst hedersvärd egenskap och hon låter ofta denna egenskap vara en central del i hennes berättelser.

Personligen fascineras jag oerhört av just denna del av Sveriges rättsliga historia. Häxprocesser är väldigt intressanta med tanke på att resonemangen haltar så men ändå går igenom. Det är också intressant hur så många undantag från den vanliga rättsprocessen kunde göras i dessa rättegångar. För att förstå resonemanget är det ju avgörande att man tar till sig tidens världsbild som på så många sätt är väldigt olik vår tids (men kanske inte så mycket som vi vill tro?). Just häxprocesserna är i Röd måne på sätt och vis främst i bakgrunden och är inte riktigt lika viktiga när boken sedan fortsätter. Men detta tror jag kan ha varit ett bra val av Nemert, då historien kanske annars hade känts alltför bekant?

Indra är vidare en karaktär som jag verkligen gillar. Hon har stannat i mina tankar sedan jag läste boken och hennes val i livet väcker en hel del intressanta funderingar. Av det jag läst av Nemert hittills så är nog Indra en av mina favoritkaraktärer. Jag gillar också hur drottning Kristina kommer in i historien, hon är såklart en oerhört intressant regent i Sveriges historia och Nemert gör henne levande på ett skickligt sätt utifrån den kunskap som finns om henne.

Röd måne är en riktigt bra bok som jag definitivt kommer att vilja läsa om! Gillar man historiska böcker med lite romantik så är detta en riktigt bra bok - precis som Nemerts tidigare böcker.

Ett jättestort tack till Forum Bokförlag för recensionsexet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar