onsdag 10 juli 2013

Dödssynden, av Harper Lee

Scout växer upp i en småstad i den amerikanska södern och livet går sin gilla gång tills hennes far ska försvara den mörkhyade mannen Tom Robinson som anklagas för våldtäkt av en vit kvinna. Rättegången mot Tom Robinson blir allt annat än rättvis och Scout får plötsligt omvärdera hela sin omgivning och sin förståelse av världen.
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Jag förstår absolut varför den här boken är så omtyckt och varför den blivit en klassiker. Den tar upp ett väldigt viktigt ämne och diskuterar det ämnet på ett mycket intressant sätt.
Jag gillar speciellt hur dubbelmoralen diskuteras och hur Harper Lee belyser att människor har en tendens att tycka en sak när det gäller en verklighet långt borta och en annan när det gäller något i ens direkta närhet. Detta kan exempelvis ses i Scouts lärares resonemang kring alla människors lika rättigheter, då hon tycker att Hitlers agerande mot judarna är hemskt, men samtidigt klart tar avstånd från alla mörkhyade i sin egen närhet och tycks se dem som mindre värda.

Så ja, det finns jättemycket intressant i den här boken och den är absolut inte dålig men personligen fastnade jag aldrig för den. Den lunkar lite framåt och jag tyckte att det tog lite väl lång tid innan rättegången och diskussionerna kring rättegången kom igång. Jag fastnade inte så mycket för det som skedde runtikring och det gjorde att jag inte hade några större problem med att lägga ner boken även om jag samtidigt tyckte att den var bra.

Jag vill emellertid inte säga att boken är "okej" för den är bättre än så, det finns mycket viktigt i den. Kanske är det utförandet som jag inte riktigt tyckte om, men att ämnet var riktigt bra. Hur som helst är den läsvärd och lyfter fram mycket viktiga resonemang som är minst lika aktuella idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar