lördag 4 maj 2013

THG Day 4: A character you love that everyone hates

Peeta
Gud svårt igen! Jag drar till med Peeta här! Inte så att folk hatar honom kanske, men jag har hört många som tycker att han är lite mesig och själv upplever jag faktiskt att han är lite för god, lite för "rätt" eller vad man ska säga. Men jag gillar det! Jag gillar hans ständiga godhet och hur han alltid handlar rätt trots att han kanske ibland borde vara mer självisk för att kännas mer trovärdig.
Det är dessutom intressant hur han på flera sätt blir en motpol till Katniss och därmed kompletterar henne på så sätt. En av orsakerna till att jag gillar Katniss är att hon inte är typiskt tjejig, av samma orsak gillar jag också Peeta för han känns inte som en stereotyp kille. Han är inte förutsägbar på det sättet, även om andra faktorer gör att han känns förutsägbar som karaktär.
 
Men nej, kort och gott får jag säga Peeta för att han är så god och osjälvisk att man skulle få måla ett stort kors i taket om man träffade en person som honom på riktigt.

Katniss och Peeta
""Katniss", säger han. Jag går bort till honom och stryker bort håret ur hans ögon. "Tack för att du hittade mig."
"Du skulle ha hittat mig om du kunnat", säger jag."
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar