tisdag 21 maj 2013

Nytt: Historietema!

Jag tänkte införa ett historietema här på bloggen! Jag älskar böcker som utspelar sig i en annan tid och det är så spännande att på så sätt få ta del av människans historia! Det kommer förmodligen främst bli skönlitterära böcker men kanske att en eller annan facklitterär bok också slinker med!


Jag tänkte börja med Tudorssläkten som jag tycker är himla intressant! Det hände mycket där minsann. Jag har tidigare läst Den andra systern Boleyn och Den första hustrun av Philippa Gregory och kanske blir det en omläsning av den första för det var länge sedan. Annars blir det de här böckerna:
  • Jungfruns älskare, av Philippa Gregory
  • I drottningens närhet, av Philippa Gregory
  • Arvet efter Anne Boleyn, av Philippa Gregory
  • The Confession of Katherine Howard, av Suzannah Dunn
  • The Queen's Sorrow, av Suzannah Dunn
  • Jane Seymour - Henry VIII's true love, av Elizabeth Norton
Det blir kanske även någon annan bok också om tiden finns, förmodligen då något facklitterärt. Det blir lite ensidigt med författare, endast tre stycken, men dessa verkade bäst så det får bli så.

Jag vet inte riktigt hur länge det här temat ska få hålla på, svårt att säga hur mycket tid jag har och vill inte stressa. Men jag drar till med ett halvår så får vi se hur det blir. Då blir det en bok i månaden och det känns lagom.

En del av Tudorssläkten porträtteras ju i den underbara serien The Tudors och kanske blir det att se om lite avsnitt av den också?

 
Om ni tycker att detta upplägg verkar intressant så får ni mer än gärna hoppa på!

2 kommentarer:

  1. Jag älskar historia, ser fram emot boktips :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förhoppningsvis kommer jag att lyckas leta rätt på många guldkorn :) Du får gärna hoppa på utmaningen om du skulle vilja (eller en senare, med en annan historisk period) :)

      Radera