Visar inlägg med etikett 30 days of THG. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett 30 days of THG. Visa alla inlägg

tisdag 26 november 2013

THG Day 30: A book/series that you would rec to fellow fans

Jaha, då var det dags för den sista frågan! Jag tänker rekommendera en bok som jag läst och en som jag vill läsa och som jag tycker/tror har likheter med Hungerspelen.

Först ut är en serie av Scott Westerfeld som jag tror att en hel del har läst. Jag hittade den bara på engelska nu, men första boken heter på svenska Ful. På Bokus beskrivs handlingen såhär:

"Tally can't wait to turn sixteen and become Pretty. Sixteen is the magic number that brings a transformation from a repellent Ugly into a stunningly attractive Pretty, and catapults you into a high-tech paradise where your only job is to have a really great time. In just a few weeks, Tally will be there. But Tally's new friend, Shay, isn't sure she wants to be Pretty. She'd rather risk life on the outside. When Shay runs away, Tally learns about a whole new side of the Pretty world - and it isn't very pretty. The authorities offer Tally the worse choice she can imagine: find her friend and turn her in, or never turn Pretty at all. The choice Tally makes changes her world forever. "

Den här snygga boxen lär ha samtliga delar av serien! Jag har bara läst de första två böckerna men gillade dem.

Den andra boken är Divergent som kommer på bio nu snart. Jag har tänkt läsa den länge men det har inte blivit av. Den verkar i alla fall vara himla bra. Bokus beskriver den såhär:

"I Beatrice Pryors dystopiska hemstad Chicago är samhället uppdelat i fem falanger: De ärliga, De osjälviska, De tappra, De fridfulla och De lärda. En särskild dag varje år måste alla sextonåringar välja vilken falang de vill tillhöra för resten av livet. För Beatrice står valet mellan att stanna kvar med sin familj hos De osjälviska eller att vara den hon innerst inne är.

Hon gör ett val som överraskar alla, inklusive henne själv. Under den hårda initieringsfas som följer, döper Beatrice om sig till Tris och tvingas utkämpa strider mot sina medkandidater för att upptas av De tappra. Bara de tio bästa släpps in, de övriga tvingas leva utanför samhället som falanglösa. Under extrema fysiska och psykiska prövningar måste Tris avgöra vilka som är hennes verkliga vänner och vad hon egentligen känner för sin mystiske instruktör, Four.

Tris bär också på en farlig hemlighet. När samhället hotas av våldsamma konflikter inser hon att den skulle kunna rädda de människor hon älskar. Om den inte förgör henne först."


Den finns en snygg box även till den här serien!

Kommer snart att skriva mina tankar kring filmatiseringen av Catching fire som var helt galet bra!

måndag 18 november 2013

THG Day 29: Your favorite thing about the entire series

President Snow

Samhällskritiken och modet. Kort sagt. Jag gillar hur Suzanne Collins bara öser ur sig samhällskritik, inte bara till samhället i böckerna utan såklart främst till vårt eget samhälle. Det finns på så många olika nivåer och hela tiden analyserande. Det är det som gör att jag kan läsa om böckerna hur många gånger som helst och ständigt hitta nya saker.

Effie och Katniss

Sedan gillar jag också modet som finns hos många av karaktärerna i böckerna. Det finns mindre mod som att våga sträcka upp en hand men det finns också väldigt stort mod som att offra sig för någon annan eller kämpa för det som är rätt. Och allt mod är lika viktigt, vilket jag tycker att Collins verkligen fångar.

Cinna och Katniss

Jag är helt övertygad om att mina utgåvor av böckerna kommer att vara väldigt nötta i kanterna i framtiden. De kommer att läsas många gånger.


tisdag 29 oktober 2013

THG Day 28: Your favorite scene in Mockingjay

Och så var det då dags för favoritscenen i den tredje boken. Jag har bara läst den två gånger och minns den faktiskt inte jättebra. Jag gillade flera saker med den, bland annat hur Collins får in människohandeln. Riktigt snyggt gjort. Det är ju en stor anledning till att jag gillar Hungerspelen också - att Collins får in så mycket politiska diskussioner om vårt samhälle.

Men ja, en av mina favoritscener i tredje boken är nog kanske SPOILERVARNING! när de i slutet sitter och diskuterar nästa hungerspel. Man kände sig så handfallen och så trött på människans dumhet, men scenen i sig säger väldigt mycket. Jag tycker också om att Collins inte ska göra alla sina karaktärer så himla fina utan att det faktiskt finns de som röstar tvärtemot vad man kan tycka att de borde.

tisdag 22 oktober 2013

THG Day 27: Your favorite scene in Catching Fire

Just nu läser jag om andra boken och jag tror nog att en av scenerna i Fatta Eld (det finns en hel del bra) som jag gillar allra bäst är när alla de gamla segrarna fattar varandras händer på scenen efter Caesars intervjuer. Det känns som ett så tydligt och starkt motstånd. Samtidigt gillar jag att intrycket egentligen är lite falskt eftersom de alla dagen efter försöker döda varandra. Den blir därför ett bra exempel på hur stor regimens makt faktiskt är, de kan protestera men i slutändan måste de ändå böja sig för regimens makt - delvis i alla fall.

måndag 30 september 2013

THG Day 26: Your favorite scene in The Hunger Games

Oj! Jag har totalt glömt bort att jag höll på med 30 dagar av Hungerspelen. Det är så få frågor kvar nu att det är lika bra att svara på dem också.

Så min favoritscen i Hungerspelen? Jag tolkar frågan som att det är favoritscenen i första boken och då får jag nog säga att det är när Katniss begraver Rue. Jag tror att det är den scen som för mig bäst visar hur kärleken övervinner hatet. Att Katniss trots att hon befinner sig mitt i ett dödligt spel, ändå stannar upp och ger Rue en begravning för att visa att människor betyder mer än så. De är inte bara brickor i regimens spel.

fredag 2 augusti 2013

THG Day 25: Your dream cast

Jag tycker det är svårt med filmatiseringar just eftersom att man ofta föreställer sig saker annorlunda när man själv läser böcker. När jag läser Hungerspelen så ser många karaktärer helt annorlunda ut men jag kan tänka mig att skådespelarnas utseenden kommer att ta över allt mer.
Men Katniss och Peeta kommer nog alltid se annorlunda ut i mitt huvud. Det är nog emellertid bara Peetas utseende som jag faktiskt har reagerat över i filmerna. Han ser helt annorlunda ut i filmerna från vad jag tänkt mig. Jag såg en större och bredare Peeta som faktiskt såg ut som att han kunde häva runt tunga mjölsäckar utan problem. Men Josh Hutcherson spelar Peeta bra, han är bara inte som jag tänkte mig gällande utseende.

En del av skådespelarna från första filmen

tisdag 30 juli 2013

THG Day 24: Your least favorite secondary character

Det här är också en svår fråga. Jag har inga karaktärer som jag tycker riktigt illa om. Det är bara karaktärer som intresserar mig mindre och de utgörs främst av sådana som inte får så mycket plats av olika anledningar. Så ja, någon av alla bakgrundskaraktärer som inte deltar så mycket i handlingen men ändå finns där.

Ny bild från Catching fire på Katniss och Caesar

söndag 28 juli 2013

THG Day 23: Your favorite secondary character

Det blir väl ett ganska väntat svar kanske, men jag får dra till med Finnick. Han var kanske inte en favorit direkt från starten men jag tycker att hans karaktär växer allt mer ju längre man läser. Kanske når han egentligen sin höjdpunkt i tredje boken men han presenteras ju redan i andra boken så mitt svar får bli Finnick.

Här är en ny bild från Catching fire. Det här borde vara den första scenen i filmen som vi ser Finnick. Har man läst boken kan man kanske gissa vilken scen det rör sig om?

Finnick möter Katniss


tisdag 23 juli 2013

THG Day 22: Your favorite book of the three

Den första boken är helt klart bäst. Sedan tycker jag att det tappar lite ju längre serien går då tvåan är nästbäst och tredje boken är klart sämst i serien. Den politiska delen av serien tycker jag emellertid växer allt mer i de senare delarna och det är en del som jag verkligen gillar med Hungerspelen. Men första boken är ändå bäst.

måndag 15 juli 2013

THG Day 21: A pairing you don’t get

Katniss och Gale innan Slåttern
Katniss och Gale. What's up with that? Jag förstod inte alls deras kemi för jag tyckte att det kändes som att Katniss såg honom lite som en bror och då blev det såklart genast stopp i mitt huvud. När det sedan började komma känslor mellan dem i andra boken kändes det jättekonstigt. Jag kände inte alls av de vibbarna innan och tyckte väl aldrig att Gale var ett egentligt val för Katniss då jag upplevde att de var alldeles för lika.

fredag 12 juli 2013

THG Day 20: Your least favorite pairing

Katniss, Effie och Peeta
Alltså finns det så många par i Hungerspelen? Jag kan faktiskt bara komma på:

- Katniss och Peeta
- Katniss och Gale
- Finnick och Annie

Och...
Ja, vilka finns det mer?

Katniss föräldrar? Peetas föräldrar?

Kan verkligen inte komma på ett enda par till.

Och av dessa känns ju Peetas föräldrar klart mest ointressanta. Kanske för att Peetas mamma framstår som så osympatisk.

Sedan kan man ju tycka att de inte ens räknas som par men vilka finns det mer?

torsdag 11 juli 2013

THG Day 19: Your favorite pairing

Sam Claflin som Finnick Odair
Finnick och Annie alla gånger. De är så fina. Båda så trasiga efter regimens behandling av dem och samtidigt så starka tillsammans. Jag blev riktigt rörd över hur de läker varandras sår genom kärleken mellan dem.

Jag kan förstå de som favoriserar andra par i serien (även om det sannerligen inte finns många par) men Finnick och Annie var de som jag verkligen tyckte stack ut. De kändes så äkta på något sätt och jag gillade även att det var båda två som var skadade på olika sätt och inte bara den ena. De räddade varandra och det tyckte jag var fint.
Deras kärlekssaga slutade ju emellertid inte så lyckligt men resulterade ju samtidigt i det allra vackraste så det blev tragiskt men ändå ett bra slut på deras kärlek rent storymässigt.

söndag 30 juni 2013

THG Day 18: A song that reminds you of the series

The Hanging tree och Safe and sound är nog de två låtar som jag förknippar med serien. Jag trodde dock att vi skulle höra mer av Safe and sound i filmen. Hoppas på att vi får höra en vacker version av The Hanging tree när det blir dags för den! Älskar den här under, jättefin musik till texten!

Vilka låtar påminner er om Hungerspelen?

 

söndag 23 juni 2013

THG Day 17: The worst death

Tror att det kan vara Catos faktiskt. Det är riktigt vidrigt hur han får lida så länge bland de där hemska mutanterna som bär ögonen av de som tidigare avlidit. Cato är på många sätt en intressant karaktär och att just hans död är så hemsk är en intressant vinkel. Visst, han är grym och hänsynslös men i vilken mån kan han sägas ha valt sitt liv? Han har ju uppfostrats till att bli en deltagare, en vinnare, och det kan då tyckas otroligt att han skulle utvecklas till något annat än det han är.

Karriäristerna under träningarna

onsdag 19 juni 2013

THG Day 16: A question you wish had been answered in the book

Jag vet inte om det är så mycket som jag vill veta mer om eller kände lämnades obesvarat. Visst kanske man skulle vilja veta mer om karaktärerna men jag tycker inte att Collins har lämnat irriterande mycket osagt eller så. Hon besvarar det som behöver besvaras och lämnar samtidigt en del åt eget reflekterande.

Effie och Peeta

måndag 10 juni 2013

THG Day 15: Your least favorite tribute (aside from Peeta/Katniss)

Hrm, vad svårt. Det är väl någon av alla de deltagare som man aldrig lär känna. Det är ju många som dör direkt under de första minuterna av spelet och de spelar ju därför ingen viktig roll i boken. Så ja, det är väl någon av dem.

De tävlande för det 74:e hungerspelet

fredag 7 juni 2013

THG Day 14: Your favorite tribute (aside from Peeta/Katniss)

Från första hungerspelet vi får ta del av är det nog Rue eller Rävflickan/Foxface. Rue för att man gillar henne från första stund och för att regimens ondska blir så tydligt här eftersom att hon är så liten. Men Rävflickan är så himla smart och det är lite kul att hon klarar sig så länge utan att slåss i någon större utsträckning.

Rävflickan under träningarna
Från det andra hungerspelet vi får läsa om är det nog Finnick. Han är mycket i centrum där och vi får lära känna honom ganska snabbt. Han är en karaktär som man inte riktigt vet vart man har till en början och det gillar jag!
Finnick och Katniss
Annars gillar jag också Haymitch väldigt mycket även om vi bara får en väldigt kort inblick i när han vann hungerspelen.
Haymitch

måndag 3 juni 2013

THG Day 13: A character you wish had died

Katniss
Jag har nog ingen karaktär som jag önskar hade dött. Inte ens de onda för det skulle inte verka realistiskt om alla onda dog. Dessutom tycker jag att hela serien är en kamp för liv och frihet så det känns lite konstigt att då fundera kring vilka som inte borde ha fått överleva.

Prim med hennes och Katniss mamma
Påväg mot arenan

torsdag 30 maj 2013

THG Day 12: A character you wish hadn’t died

Rue under träningarna
Prim eller Finnick. Eller Rue. Berättartekniskt förstår jag dock att Rue dör och det är på ett sätt nödvändigt att hon gör det för att vi ska få se regimens ondska på ett väldigt konkret sätt. Finnick kan jag också förstå eftersom att det skulle verka ganska otroligt att alla stora karaktärer klarade sig när de skulle bryta sig in bakom fiendens linjer i slutet av Revolt. Man vill ju emellertid inte att varken Rue eller Finnick ska dö, Rue som är så liten och oskuldsfull och Finnick som äntligen hade fått lite lycka i sitt liv.
Finnick och Katniss
Men Prim är kanske den karaktär vars död jag kan tycka är lite onödig. Jag tycker dock att hennes död också är ett bra sätt att visa hur regimen verkligen tar allt och förstör allting som folket älskar. Men samtidigt kände en liten del av mig att Collins kunde ha låtit Katniss vara nu efter allt hon hade gått igenom. Kunde hon åtminstone inte få ha kvar Prim? Men jag är lite kluven. Överlag tycker jag att alla karaktärer som Collins låter dö har en anledning att dö och ofta för med sig ett symboliskt värde som är intressant och relevant för storyn.

Prim på Slåttern

måndag 27 maj 2013

THG Day 11: Something you hate about the series

Att den tog slut? Hur man använder barn som brickor i ett spel är en sak jag tycker är jättehemsk i serien men det är inget jag hatar för rent storymässigt är det ju bra. Nej, det finns nog ingenting som jag hatar med den här serien. Och det ska bli riktigt spännande att se den filmatiseras!

Ny poster för Catching fire