måndag 18 mars 2013

Tre sagor av bröderna Grimm

Anden i flaskan
Anden i flaskan handlar om en pojke som hittar en ande i en flaska som vill bli utsläppt, men när anden släpps ut vill han bryta nacken av pojken.
Jag gillade Anden i flaskan men tyckte inte att den var något speciellt. Det här är inte heller en saga jag minns så jättetydligt från barndomen så den lämnade väl inget större intryck tydligen. Anden är ju dock en ganska spännande filur som man hade velat veta lite mer om.


Doktor Allvetande
Sagan om Doktor Allvetande handlar om en fattig bonde som vill bli doktor. Han får några märkliga tips på hur han ska åstadkomma detta och sätter genast igång att testa dessa.
Jag gillar verkligen Doktor Allvetande! En riktig rolig saga som jag minns var rolig när jag var liten också, även om den då kanske var något klurigare. En lek med ord som fick mig att le. Jag kan riktigt se doktor Allvetande framför mig tillsammans med sin fru, när de ovetandes blåser alla i sin omgivning!

Det blåa ljuset
Det blåa ljuset handlar om en soldat som efter många år av trogen tjänst blir avvisad av kungen och bestämmer sig för att hämnas.
Jag är tudelad när det kommer till Det blåa ljuset. Jag gillar historien som verkligen byggs upp kring de klassiska sagoknepen. Men samtidigt tycker jag att moralen uteblir då soldaten beter sig riktigt svinigt men ändå vinner i slutändan. Visserligen kan man ju fundera kring vem som kastade första stenen och att kungen ju även han agerat fel, men att ge soldaten hela kakan när han inte alls beter sig på ett bra sätt känns lite fel. Njae, svårt det där. Jag gillar sagan men inte moralen.

2 kommentarer:

  1. Jag älskade Doktor Allvetande när jag var liten, hade dock ingen aning om att det var bröderna Grimm som låg bakom! Måste nog plocka fram den och läsa om den bara för det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja han är rolig :) Lite mysig på något vis! Ja den tålde att läsas även nu :)

      Radera