torsdag 28 mars 2013

Häxtema på Blåkulladagen

Tänkte tipsa om lite häxböcker såhär i påsktider när det börjar dra sig mot avfärd till Blåkulla! Det är ju trots allt Skärtorsdag idag.


Häxa, av Celia Rees
Jag har älskat denna bok sedan jag läste den för första gången. Den känns äkta och så rakt på. Vi får följa Mary vars mormor bränns på bål som häxa. När Mary flyr till Amerika och Den Nya Världen för att undfly ryktena visar det sig att de ändå biter sig fast.

Häxa - Bortom tiden, av Celia Rees
Häxa - Bortom tiden är fortsättningen på Häxa. Här möter vi en ättling till Mary som börjar minnas hennes tidigare liv. Boken tar därmed vid där Häxa slutar och vi får åter följa Marys liv och hur det flätas samman med ett helt annat folk.

Häxprovet, av Maj Bylock
Den första boken om Annelie. Här möter Annelie för första gången tanken om häxor och det får ödesdigra konsekvenser för henne. Jag läste om den här serien förra året och herrejösses vad bra den är! Jag hade glömt bort hur bra de två första böckerna är, det är inte klokt vad jag tycker om dem!

Häxans dotter, av Maj Bylock
Fortsättningen på Annelies äventyr. Precis lika bra som den första boken. Helst av allt hade jag velat att hela serien fortsatte ha Annelie i huvudrollen men tyvärr börjar det istället handla om hennes son efter denna bok. Men dessa båda första böcker är makalöst bra. Bylock visar verkligen att hon är drottning inom sin genre!

Häxornas försvarare, av Jan Guillou
Guillous bok Häxornas försvarare är en facklitterär bok men det märks att Guillou även skriver skönlitterärt för han väver in oss i en berättelse om jakten efter häxorna i dåtidens Sverige som är både medryckande och intressant. Stora delar av boken behandlades i hans serie Häxornas tid.

Sagan om Isfolket (3) - Avgrunden, av Margit Sandemo
Jag håller fortfarande på med min genomläsning av Sagan om Isfolket. Jag har inte alls kommit särskilt långt men hittills är det ändå den tredje boken som är bland de bästa. Här möter vi Sol ordentligt och får följa hennes äventyr. Och det råder knappast några tvivel om att Sol är en häxa, varken för läsaren eller för hennes omgivning.

---------------------------------------------------------------------------------


Jag tänkte även passa på att tipsa om två nyheter inom ämnet!

Röd måne, av Elisabet Nemert
Den senaste boken av Nemert handlar till min glädje om häxprocesser, kärlek och maktkamper i Sverige under 1600-talet. Vi får möta Indra som jag tycker verkar vara en mycket spännande person! "Den som har kraft att läka sjukdom har också kraft att framkalla det som är ont. Och straffet för trolldom är döden. När häxbålen tänds över landet drar en klappjakt igång som tvingar Indra på flykt." (urklipp ur Adlibris beskrivning)

Vägen mot Bålberget, av Therése Söderlind
Det här är också en ny bok som jag hemskt gärna vill läsa. Och även här är temat häxprocesser! Adlibris inleder sin beskrivning av boken såhär: "En sensommardag 1975 går Jacke och hans tonårsdotter Veronica upp på Bålberget i hemtrakten Nyland vid Ångermanälven. Det sägs vara platsen där man avrättade häxor. Besöket blir kulmen på en kaotisk period som tagit Jacke tillbaka till barndomen och Veronica längre än så. Hennes farmors berättelser ska göra att historien om Bålberget inte lämnar henne ens som vuxen."

---------------------------------------------------------------------

Jag skulle även vilja infoga en liten lista på böcker som var mig till stor hjälp när jag hade mitt projektarbete om häxprocesserna i Sverige. Många är fasligt intressanta och väldigt informativa och andra nämner häxprocesserna mer i förbifarten. Dessvärre verkar inte dessa säljas annat än i antikvariat men många av dem finns på bibliotek. Om ni hittar dem är många av dem väl värda mödan!
  • Vattenprovet, av Allan Rydén
  • Blåkulla, magi och trolldomsprocesser, av Per-Anders Östling
  • Häxor och trolldom, av Ebbe Schön
  • Glimtar ur 600års kriminalhistoria, av Ivan Bratt
  • Trolldoms- och vidskepelseprocesserna i Göta Hovrätt 1635-1754, av Per Sörlin
  • Trolldomsprocesserna i Sverige, av Bengt Ankarloo
  • Tro och öfvertro i gångna tider, av B. Gardelius
  • Häxorna – De stora trolldomsprocesserna i Sverige 1668-1676, av Alf Åberg
  • Vad orsakade de stora häxprocesserna?, av L. Gentz
  • De stora häxprocesserna i Sverige, av E. Linderholm
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
 Serien Häxornas tid av Jan Guillou finns förresten på youtube för den som är intresserad (av någon anledning med getter som första bild här nedan)! Mycket sevärd serie som jag sett flera gånger. Guillou är sannerligen en skicklig berättare även om han kanske inte har fått allting rätt alla gånger.


Har ni några tips på bra böcker med häxtema? Jag vill mer än gärna läsa mer inom ämnet och då helst med historisk anknytning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar