söndag 11 mars 2012

Söndagscitat - Barnen på Bråkmakargatan

"Det är mycket som hon inte vill, Lotta. Medicin vill hon inte ta, fast hon måste när hon är sjuk. I förra veckan, då hade Lotta hosta och då ville mamma attt hon skulle ta hostmedicin. Men Lotta bara knep ihop munnen och skakade på huvet.
- Du är lite dum, Lotta, sa Jonas.
- Jag är inte lite dum, sa Lotta.
- Jo, för du vill inte ta hostmedicin, då är du dum, sa Jonas. När jag måste ta medicin, då bestämmer jag mej bara för att ta den, och så tar jag den.
Då sa Lotta:
- När jag måste ta medicin, då bestämmer jag mej för att inte ta den, och så tar jag den inte."

Barnen på Bråkmakargatan, av Astrid Lindgren (s. 33-34).

3 kommentarer:

  1. Lillebror och Karlsson säger även samma mening i filmen Karlsson på taket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh det har jag missat! Roligt att det används på fler ställen! Måste säga att jag inte har så bra koll på Karlsson :)

      Radera