tisdag 9 oktober 2012

Tron på ett mirakel, av Nicholas Sparks

Jeremy älskar sitt storstadsliv i New York. Han arbetar som journalist och skriver om övernaturliga händelser som han älskar att framföra sanningen bakom och därmed avslöja bluffen. När han får ett uppdrag involverande ljusfenomen på kyrkogården i en liten småstad, möter han emellertid bibliotekarien Lexie och ingenting blir sig likt igen....

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tron på ett mirakel är helt okej underhållning och jag gillar mötet mellan småstad och storstad, skeptiker och troende. Men det håller inte hela vägen för mig. Jag blir lätt uttråkad och har svårt att leva mig in i karaktären Jeremy, vilket emellertid inte har något med karaktären i sig att göra utan snarare att han bara inte tilltalar mig. Lexie gillar jag däremot! Hon är en spännande karaktär som tillsammans med sin mormor sätter en fin ton på boken.

Det här med övernaturlighet är också ett spännande inslag som jag gillar. Jag tycker om det ämnet och således drogs boken upp ett par snäpp av det.
Bokens stora nackdel blir ju att jag inte fastnade för huvudpersonen. Tyvärr kan det innebära ganska stora problem för huruvida man gillar en bok eller inte. Nu tippar boken fram och tillbaka för mig. Jag vet inte riktigt vad jag tycker nu heller. Den är i grunden bra men skriker ändå medelmåttig på något sätt.

Kort sagt, Tron på ett mirakel är en helt okej bok men inte en av Sparks bästa. Älskade dock det sliskigt fina slutet!

4 kommentarer:

  1. jag läser allt för få sådana här lättsamma böcker. Borde läsas mer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan vara skön avkoppling! :)

      Radera
  2. Den väntar jag på att få hemskickad:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande! Ska bli kul att se vad du tyckte sen :)

      Radera