torsdag 22 maj 2014

Öroninflammation

I onsdags kväll förra veckan kom jag hem från jobbet med frossa och feber. Under helgen började jag känna mig lite bättre och sen pang på söndagsmorgonen kom världens smärta i vänster öra. Minsta lilla ljud gjorde ont och örat dunkade och värkte så in i norden. Jag tänkte att jag skulle vänta och ringa vårdcentralen på måndagen men det gick bara inte så under söndagen blev det en tur till jourcentralen på sjukhuset och där konstaterades att jag fått öroninflammation. Jag har haft öroninflammation en gång tidigare i mitt liv men jag mindes inte att det gjorde fullt såhär ont. Nu har jag i alla fall ätit penicillin sedan i söndags och smärtan har avtagit, men finns fortfarande kvar. Jag hoppas att det ska ge med sig helt och hållet snart för imorgon tar jag de sista tabletterna.

Så den senaste veckan har jag suttit upp och sovit (för att inte vätska ska trycka på örat) och spenderat mina dagar sittandes/halvliggandes i soffan. Penicillinet har gjort mig illamående, sjukt trött och helt vimmelkantig så jag har mest sett på TV och inte kunnat läsa något alls.
Samtidigt som jag haft öroninflammation har jag varit förkyld och haft feber. Och varit hostig. Har hostat mig igenom nätterna och har ibland fått gå upp under natten för att inte störa sambon. Jag har knappt kunnat snyta mig eftersom att det då trycker så mycket på örat. Ja, jag tycker synd om mig själv haha.
Men nu verkar (peppar, peppar, ta i trä) förkylningen bli bättre och jag känner mig lite piggare idag. Örat värker fortfarande lite och jag har lock för det, hoppas att det mildras under dagen.

En annan jobbig grej är att det är sjukt varmt ute! Det är inte roligt att vara sjuk när det är så varmt och jag skulle vilja sitta lite i solen men det vågar jag verkligen inte, har läst att vissa penicillinsorter kan orsaka brännskador om man sitter i solen. Vet inte om det stämmer men vem vågar chansa?

Nu får det faktiskt vända känner jag. Jag har suttit i soffan i över en vecka nu. Nu vill jag bli frisk!

4 kommentarer: