måndag 20 juni 2016

Sommarläsning 2016 - topp 10







Tre nya böcker
Nya böcker hör ju liksom sommaren till. Det släpps alltid en hel del böcker kring sommaren och för många är ju det här den årstid då de faktiskt tar sig tid att läsa böcker. Här har ni tre av de böcker som jag längtar efter och rekommenderar i sommar.

Skugghäxan av Katerina Janouch
Den nionde boken om barnmorskan Cecilia Lund släpps i sommar. Det kommer ju en varje sommar och jag gillar att läsa om Cecilia Lund så den här känns självklar i sommar. Jag tycker att serien börjar dala lite så jag hoppas på ett uppryck i den nionde delen.

Jag utan dig av Kelly Rimmer
En fantastisk bok som man både skrattar till och gråter åt. Mycket känslor utlovas! Min recension hittar ni här, varning för spoilers.

Vargarnas tid av Elisabet Nemert
Åh vad jag är taggad på den här boken. Längtar så mycket tills den släpps! Den här gången tar Nemert med oss till andra världskriget vilket är en tidsperiod betydligt närmare vår egen tid jämfört med vad hon brukar skriva så det ska bli spännande!



Tre lättsmälta böcker i sommar
På sommaren är det skönt med lättsmälta böcker. Sådana som man inte kan lägga ned och som tar slut i ett nafs. Här har ni tre sådana böcker.

Stanna innan du går av Åsa Bonelli
Den här boken läses i ett svep! Lättläst och lagom underhållning med så mycket sommarkänslor att de riktigt osar ur boken. Varning för att boken framkallar stark längtan efter skärgården!

Vaknätter och verklighetskaos i Vasastan av Anna Winberg
En bok om att vara nybliven mamma med många roliga situationer som är omöjliga att inte känna igen om man själv är eller har varit nybliven förälder. Min recension av boken läser ni här.

En förtrollad ö av Nora Roberts
En typisk roman av Nora Roberts. Myskänslorna är höga eftersom det utspelar sig på en liten ö med gulliga små hus, vackra stränder och mysiga butiker. Gillar man Nora Roberts gillar man garanterat den här boken. Min recension hittar ni här.



Tre klassiker för sommarläsningen
Men det kan också vara läge att plocka upp den där klassikern som man tänkt läsa så länge men som inte blivit av. Här har ni tre böcker som är värda att plockas upp.

Brott och straff av Fjodor Dostojevskij
En typisk tegelstensklassiker. Men väl värd att plockas upp trots att tjockleken kan avskräcka. Det var ett tag sedan jag själv läste den så kanske vore det på sin plats med en omläsning snart för den är riktigt bra.

Kvinnor och äppelträd av Moa Martinson
Så värd att läsas! Den är inte så fasligt tjock heller faktiskt. Den är så vackert skriven och den rör också upp mycket känslor. Vanmakten inför fattigdomen slog emot mig när jag läste den. Underbar bok! Min recension hittar ni här.

Kulla-Gulla av Martha Sandwall-Bergström
Vem har sagt att klassiker måste vara tjocka? Läs eller läs om de fantastiska böckerna om Kulla-Gulla, underbara historier om både det hårda och det privilegierade livet som Gulla möter. En av mina favoriter! Och omslagen är oerhört vackra! Här har ni en av mina recensioner.



En bok jag definitivt kommer att läsa i sommar

Liv till varje pris av Kristina Sandberg
Liv till varje pris (pocket)Den tredje och sista boken om Maj. Det har inte blivit av att jag läst den innan så i sommar tänkte jag att det var dags. Jag måste ju få veta slutet om Maj och hur det ska gå för henne. De två tidigare böckerna är fantastiska. De är lite väl långa kan jag tycka men det vägs upp av det fina språket och diskussionen om klass, moderskap och kvinnans roll.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar