onsdag 29 juni 2016

Den mörkaste hemligheten av Alex Marwood

Den treåriga Coco, tvilling till sin identiska syster Ruby, försvinner spårlöst under sin pappas femtioårsfest. Flickornas föräldrar och deras vänner som närvarat vid festen är rika och har stort inflytande och fallet väcker därför uppmärksamhet i media. Hemligheterna staplas på varandra och till sist läggs den mörka sanningen fram...
------------------------------------------------------------------------
Den mörkaste hemligheten

Alex Marwood går från klarhet till klarhet! Jag älskade hennes Onda flickor och hyllade Granne med döden. När så Den mörkaste hemligheten kom hem till min brevlåda skuttade jag faktiskt lite av glädje. Och omslaget ger mig rysningar. Jag har faktiskt inte låtit boken ligga uppvänd för de där barnen ser så läskiga ut. Det är nog mycket på grund av vad man väntade sig skulle hända i boken.

Den mörkaste hemligheten utspelar sig under två helger som vi växlar mellan. Den ena helgen är de dagar då Coco försvinner och allt som sker kring detta. Den andra helgen är i nutid då tvillingarnas pappa nyligen avlidit och begravningen ska hållas. I samband med detta avslöjas den hemlighet som ligger bakom Cocos försvinnande.

Jag hade så svårt att lägga ned den! Jag kom på mig själv med att vända sidorna snabbt för att få veta vad som skulle hända. Det är såklart en klyscha men jag satt som på nålar. Och i slutet önskade jag att jag hade haft någon bredvid mig att diskutera boken med direkt. Jag satt faktiskt som en seriefigur med öppen mun under de sista kapitlen av ren upprördhet över slutet, trots att jag hade väntat mig det. Slutet är så sjukt alltihop, på så många plan.

Den mörkaste hemligheten är mer av en deckargåta än en psykologisk thriller enligt mitt tycke och det finns många pusselbitar att foga samman eftersom det är många personer involverade. Bilden som framträder är vedervärdig på så många sätt. Jag blev så arg och ledsen över att barn kan behandlas på det här sättet. För det finns en hel del saker att bli upprörd över. Marwood har skapat ett rikt persongalleri av fruktansvärt vidriga och egoistiska typer där de flesta tyvärr är föräldrar.

Liksom i Onda flickor och Granne med döden så listar man ut lösningen relativt snabbt men jag tycker faktiskt inte att det gör så mycket. Trots att det här för mig är en pusseldeckare så tycker jag fortfarande att det är spännande trots att jag listat ut vad som hänt och hur allting hänger ihop. Jag kan inte sätta fingret på vad det är men något i Marwoods sätt att skriva gör att det inte stör mig att jag löser gåtan innan den avslöjas.

Jag älskade Den mörkaste hemligheten! Den är spännande och upprörande och jag hade svårt att sluta läsa. Hoppas få läsa mer av Marwood i framtiden.


Stort tack till Modernista för recensionsexemplaret!




Den mörkaste hemligheten. Författare: Alex Marwood. Förlag: Modernista (2016)
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Andra som recenserat boken är Zellys bokhylla och Bokraden.


2 kommentarer:

  1. Jag har ju lite svårt för människotypen som är med i den här boken, men jag gillade den ändå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man blev ju så äcklad av majoriteten av alla karaktärer men den var som du säger bra ändå ;)

      Radera