fredag 10 juni 2016

Dagens litterära datum - Emil i Lönneberga

Idag, den 10:e juni, hissade Emil upp sin lillasyster Ida i flaggstången och gästerna i Katthult trodde att Anton hissat Danmarks flagga istället för Sveriges. Älskar alla Emils hyss och det här är nog ett av de jag minns bäst att jag läste när jag var liten. Jag ville också liksom Ida få blicka ut långt bort i toppen av en flaggstång - idag hade jag aldrig vågat hänga på den höjden!

Bildkälla
"Ida böjde huvudet bakåt så långt hon kunde och kikade upp mot guldkulan i toppen på stången.
"Så högt", sa hon. "Där oppe kan man nog se ända till Mariannelund!"
Emil funderade. Men inte länge.
"Det kunde vi snart pröva", sa han. "Vill du att jag ska hissa opp dej?"

Lilla Ida skrattade, å, vad Emil var snäll och vad han hittade på roliga saker jämt!"

(Emil i Lönneberga, Astrid Lindgren, s. 45)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar