onsdag 11 maj 2011

Tvillingarna i Sweet Valley


Jag har hört att det ska komma en uppföljare på tvillingarna Elisabeth och Jessica Wakefield i Sweet Valley som det ju finns hur många böcker som helst om.
Det känns härligt nostalgiskt att tänka på dessa böcker! Jag har nyligen dammat av min gamla samling om tvillingarna som främst handlar om dem som tolvåringar. Har kommit ungefär halvvägs i samlingen hittills. De är givetvis väldigt lättlästa men de har fortfarande behållit sin charm med åren, kan jag till min förvåning konstatera.

Jessica har nog alltid varit den av tvillingarna som legat mig närmast hjärtat trots att jag kanske är mer lik Elisabeth egentligen. Karaktärerna lär vara utvecklade så att varje läsare kan känna igen sig i någon av flickorna, eller några delar av dem i alla fall. Elisabeth är den förståndiga av dem som alltid försöker handla rätt och som gillar att läsa och skriva. Jessica är den oansvariga som alltid ställer till det för sig, vilket kanske var anledningen till att jag tyckte bäst om henne. Hennes anmärkningsvärt ytliga intressen är killar, kläder och att ha roligt.
Tvillingarnas tillvaro är en väldigt skyddad sådan och alla böcker slutar sliskigt lyckligt, men jag antar att det är vad man gillar med dem?

Böckerna om tvillingarna var några av de böcker som verkligen väckte min läslust och därför kommer jag alltid att bli lite varm i hjärtat när jag tänker på dem! Det kanske vore något att läsa den nya boken? Vi får se…

3 kommentarer:

  1. jag har också precis läst några från min gamla samling,men då var dom 16! sweet valley confidential har jag också läst. det ä rju ett måste om man är ett "fan"=)

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig läst när dom var 16, det är väl den delen av serien som kallas "Sweet Valley High" väl?
    Vad tyckte du om Sweet Valley Confidential? Var den värd att läsa? :)

    SvaraRadera
  3. den var absolut värd att läsa. den finn sju bara på engelska än så länge. jag har hört att det ska komma fler om när dom är 27 år=)

    SvaraRadera